Otadžbina

<7*

ДЕМОКРЛЦИЈА

99

писца, о којима смо у течају ове расправе већ говориди, а који су такође свом тежином и важношћу својих научних разлога изјавиди се против онога начеда, које смо ми означили као основу демократском државном строју. Те писце ми овде не можемо муком прећи поглавито с тога, што они заузимају знатно место у новијој државној науци и што су баш они изнели извесне нове и дубље погледе у тој науци, те по томе у својим политичким списима излазе као људи, који су неке још довољно нерасветљене и необрађене партије данашње државне теорије темељитије и у неком новом цравцу разрадили и тиме себи стално значење у тој науци стекли. Ти су писци већ толико пута поменути Еонст. Франц и Лор. Сгајн. Ова два нисца нису пикако сагласпа у своме главноме правцу, они се разилазе у многим својим основним погледима, али они имају једну заједничку црту, којом се одликују од гомиле оних, који су млого писали и пишу о државној науци и државном праву, али то све раде без самосталне студије и дубљега схватања идући већ угаженим трвеником извесних наслеђених назора и усвојених система и не истражујући много да ли су ти назори доиста основани и да ли су ти системи саграђени на опиту и проматрању самога живота и друштвеног развића, или су тек само субјективни проналасци појединих метаФизичких талената. Оба писца, Франц и Стајн, слажу се пре свега у томе, што жестоко и оштро ударају на ту шаблонску државну науку, која се непрестано још рани мрвама, што су спале са философских столова појединих мислилаца, почев од Аристотеља па до Монтескија, Канта, Хегла, Фихта и т. д. Отуда је у тој државној науци настала збрка и смеса од материјала, који је црпљен из самога искуства , и од чисто рационалних појмова, који су поникли из ума; међу тим и у самој тој теоријској смеси онај емпирички, искуствени материјал заузима доста споредно и незнатније место, а већма преовлађују још једнако они метаФизички појмови, који су плодови „чистога ума" појединих ФилосоФа,