Otadžbina

104

ДЕМОКРАЦИЈА

на себи мушки створ, а друштво више излази као женско створење, и долази онда најзад до закљутаа да „између државе и друштва ностоји анадогија мушког и женског нринципа," онда тим целим разлагањем и поређењем тај иначе оштроумни писац није управо ништа определио и нико из таквог разлагања не може добити колико толико јасан појам о томе одношају између државе и друштва. Тај писац је сам најбољу критику изрекао о томе своме одређнвању поменутога одношаја у томе, што је узео да побије и исмеје Блунчлијево мишљење о одношају између државе и цркве. Блунчли је у место друштва, о коме он у опште не води никаква рачуна, узео цркву те је њу направио женом, а државу наравно опет мужем. Франц о томе Блунчлијевом разлагању каже : „Цело огромно питање о међусобним одношајима између државе и цркве тада би, да бог ме, лако било решити , и оно би на брзо завршило се веселом свадбом. .Но зар се то исто не може применити и на сопствено Францово одређивање одношаја између државе и друштва ? Зар се и ту не би могло доиста велико и замашно питање о томе одношају на брзо решити и завршити „веселом свадбом" ? Но при свем томе ми ипак налазимо у књизи тога писца неке напомене, у којима се унеколико речи доиста назире и погађа права мисао, само што се писац није по'-'рудио да ту мисао дубље оснује и опширније размисли и разложи, те да онда изведе све закључке, који из ње истичу. Кад он на стр. 186. своје књиге каже: „Јер свуда се оснивају иромене устава на измењеним одношајима моКи меЈју разним класама становништва../' па онда мало даље говорећи о трајности и утврђености појединих устава државних вели како ти устави , кад се збиља утврде „онда они не почивају више на оном уставном писмену, на оном комаду артије, него се у самој ствари оснивају на реалним одношајима моћи, који су се међу тим образовали," то он у тим изрекама казује са свим правилно схваћену мисао о одношају између државне организације и између друштва и његовога нокрета, само што је та мисао остала тако тек бачена и узгред напоменута, а није потање развијена.