Otadžbina

НАРОДНИ ПОКРЕТ

75

Но и пак од времена у коме се истисну турски угицај из Србије, и иадоше благородничке титуле, датира и неки унутарњи покрет који је противан ономе стању које се протеже још од владавине олигархијске. Чиста народиа мисао за иравим народним наиредком почеда је у некодико провејавати и кроз саму чиновничку и поповску кдасу. Реадна, знања и у оиште позитивна наука преотимље маха а параграФИ падају у цени. Народ се скупља на скупштине и изјављује своје жеље које ће се кад тад морати осгварити. Зеденашима и кајишарима одузима се по мадо земљиште и т. д. па ћа појављује се на српском огаишту по мадо и социјадизма, који и ако је за наше придике^ права бесмисдица и у топија, опет бар тодико има засдуге, шго служп као неки протест против народних швачкаша у Србији. Све се рекао би окреће на боље, ади да ее запитамо докде нас може довести правнички и адвокатски оптимизам који данас управља народним покретом у Србији ? Ако загдедамо у европску кудтурну историју видићемо, да је правништво највише ироцветадо и развидо се код оних народа, код којих је правилпо развиће бидо спречено у природном току своме, и настади аномални запдетени друштвени односи којн су превазидазиди правну свест народну. Стара држава римска као највише правно огњиште на свету даје нам за ово довољно доказа. Код Римљана правништво је бидо неодољиви резудтат аномалне државне заједнице, у коју су по невољи ступпди небројени народи, који су имади до крајности разнолике правне обичаје и домаће установе. Из оваких истих или из подобнијих узрока цветало је правништво посде пропасти римске цареване, у средње-вековним и новим европским државама. Груба сила, Феудални систем, аристократска надмоћност и сужањство п .1И сгрога потчињеност народна биди су у средњем и новом добу родитељи и дадиље правништва. Што је већа нотчињеност и страшнији притисак, то све више скаче цена правницима и адвокатима, а на против опада им вредност у правој сразмери са народном самоуправом и једнакости. Ово је исгоријски Факт коме се не може ништа преговарати. Ако узмемо за пример Аустрију и Маџарску, у којој се друштвени процес најаномадније врши, наћи ћемо потпуну потврду за ово што сам поменуо о правничком и о адвокатском цветању. Први државници и најчувенији људи у Аустрпји и Маџарској јесу правницп и адвокати, за то што су они ирема приликама које тамо владају једини могући посредници између притискујуће владавине и притиснутог народа. Оваку исту улогу игају адвокати и правници и у оста-