Otadžbina

602

СРПСКЕ ЖЕЉЕЗНИЦЕ

Ми молимо стручњаке да зрело промисле о траси и положају београдске станице, како их ми овде предложисмо, јер се из искуства зна колико се после мора да каје, кад се у почетку не узму у обзир све околности. Ми знамо да је врло тешко искоренити предрасуде, а и опште мишљен.е да је бара „вепеција® јсди.го место за београдску станицу, спада у такве предрасуде, али при свем том сматрали смо за дужност да се покушамо борити против те предрасуде. Да сумиримо оно што смо казали о траси. Ми предлажемо. 1. Да књажевско-српска влада ступи у предговоре са ц. и кр. аустроугарском владом, да би се у место линије Земун — Нови Оад — Вудапешта — Беч, добила свеза српских жељезница с Бечом преко Земуна — Новог Оада — Осека и т. д. на десној обали Дунава. Ова би линија за цело више користила и српској и аустријској држави, а за аве преговоре још никако није доцкан, и у закљученој конвенцији нема никакве сметње тим преговорима. 2. Да главна српска линија од Београда пређе пепосредно преко Омедерева и Мале Крсне на В. Плану и т. д. са побочном линијом Мала Крсна — Пожаревац. Оада ћемо да пређемо на питање о да.ва.њу концесије за грађење и ексилоатисање срссских жељезница. Ма која траса да се избере, крајн.е је време да се јавно проговори која о условима, под којима ваља дати концесију за грађење и експлоатисање српских жељезница, пошто је већ решено да их држава неће у сопственој режији градити. У осталом баш и да није тако решено, са грађевинског гледишта савршено је све једно да ли жељезЦицу гради држава о свом трошку или је гради некакво приватно предузимачко друштво, ако се и оно обвеже да гради и опреми жељезницу солидно и према захтевима техничке науке, а то се безусловно мора тражити код линије међународног саобраћаја као што је наша. Али није све једно са гледишта експлоатације у том случају, ако би држава приватноме друштву гарантовала извесну квоту интереса па уложени капитал, јер онда влада разликује двоје, прво што заједно с концесионисаним друштвом мора да се брине за амортизацију уложеног капитала и његов интерес, а друго што се мора старати да сврће трговину са свнју страна к жељезници, како би се њено рентирање подигло и осигурало, и како би плаћање гаранције што краће време трајало.