Otadžbina

С .шке ИЗ ЈЕВРЕЈСКОГ ЖИВОТА НА ЈАЛИЈИ БЕОГРАДСКОЈ 301

вуку до својих кревета. Ове но1ш не моле се као обично пре но што легну : „Чуј Израиље, Бог је један и његово је име једно. Љуби Бога, Господара свог свом душом и срцем" итд. јер су убеђени, да су ова и друга ноћ, повлашћене ноћи у којима Бог, као некад у Мисиру бди над кућама Израиља. А заиста ако икад, а оно им је ове ноћи преко нужна божанска заштита, јер су јадни и сувише мало приправни, да дочекају каког незваног ноћног госта. Сутра дан поране и оду у синагогу. Тропар је ода прелазу преко црвеног мора и песма је њена једна од најизразнијих и најдраматичнијнх што сам чкад чуо у свом животу. Започиње потмулим гласом, ла у маварском нагласку таласајући се из једне глазбе другу, као да прича жчво и узбуђено чудновати спас кужних робова После синагоге доручкују и чине посете. Око 10 сати укажу се на врата и девојке у помодном шаренилу, а из очију им читаш да жуде за јабуком и прстеном. Писати о лепоти ових девојака, било би излишно и немогуће. Излишно, јер ретко ко да је сишао једном у махалу, а да се није зажагрио у какво гараво, црно око „зумбул чивуче". Немогуће пак зато, што тако засењују својим жарким погледом и нохотним руменим уснама, да би сваки, којн 6и покушао, да им опише сваку црту пре полудео, него што би му то за руком испало Наравно и „момци за женидбу" не смеју Фалити, него и они обилазе око кућа, као копци око голубњака. Пасха траје осам дана, али се само прва и последња два дана, т. ј. четири сматрају за велики празник. Дани у сред ових празника зову се „Холамоед" (полупразници) и имају свој особити карактер. За време тих полупразника људи остављају велике и важне послове на страну и врше омањи текући посао. *) Жене не ките се много, нити раде, него се само шетају крај Дунава или врше проводаџилук. Тако исто, за то време посећују удварачи и просиоци своје лепотице и том приликом бивају најчешћа прстеновања и просидбе у Израиљу, без обзира на добру или рђаву летину.

') Управа вар. Београда тражила је пре неколпко година од екупа овд . јеврејске општине обавештења о тој разлици првих, средњих и последших дана, па је добила без сумње сличан одговор.

(Наставићв се)

отаџбипа VII, 26.