Otadžbina

3 а к о н

109

односно потврђења избора и измењивања старешина у ополченију. У пролетошњем законском пројекту о народном ополченију, који је ск\пштина и усвојила била, аналого окрјжним комитетима имао би се при војеном мннистарству по избору установити главни централни комитет. Убог тога тада тај закон није добао највишу санкцију. и зато је у измењеном закоиу тај централни комитет отпао, а атрибуције његове пренете на мннистарски савет, који оригиналним начином изилаз као највећа власт и највиша инстанција за народно ополченије. Закон дају1ш право ; ополченијама да сами себи бирај} старешине ни у колико непрописује каква потребна својства и зиања треба кондидати за та звања да имају. Због тога ,је могуће врло произвољан избор и вр 10 често мешање и преиначавнн.е овог од стране окр. камитета — односно окрунипх комапданата 11о закону при св;жој чети осим четника би1)е по један подчетник као помоКник првЈГ. Ово је ваљддс тога потребно што иначе других оФицирских звања (п пр. водника) у чети нема ; иначе 6 и подчетник без одређеног места у строју излишно новачење било. Инструктори при свакој чети само су учитељи за чисто војничку наставу. О.ш треба да су излужени војници сгајаКе војске, и пред окружним командантом да су за инструкторска звања прописни испит положили. Но у интересу једнообразности саме на ставе у ополчењу сигурно би боље бнло да се за спрему ових инотруктора војено министарство побрине док су ови још у стајаћој војеци и да при иопису у гарнизону пред нарочитом комисијом исиит положе, што да им се у исиисном пасошу означи. Даље у интересу потребне дисциплине боље би било кад би четници сами тако спремни били, да су у ието време и инЈтруктори "војих ополченацч или бар да ове д.ужности од чести врши „подчетник" или „на, едник" четни. Иначе инструктор без старешинског значаја и власти неће у стаљу бити да много учнни на „диоци:1лин'ирању својих ученика", као што то занон же.ш. У осталом и четнику и окружном команданту закон оставља врло ограничену дисциплинарну власт казнен.а, — па и то само за немарност и непажњу на учењу. За разне друге случаје дисциплинарних иступа старешине морају се обраћати грађанским судовима — а тиме се це.љ дисциплинарних казнења, које треба да је брзо и примерно. не постизава. 0 организацији (т.ј. Формацији) народног ополчен а закон мало говори Чета се узима за основну јединицу ; њена је величина про-