Otadžbina

САЊАЛО

561

— Хе, децо, сад сте добили још једнога брата. Хоћу да се пазите као да смо вас све троје ми родили. Седи Гргуре до Ружице, а ње нека међу тобом и Миланом, као сестра међу браћом својом. Гргур седе до Ружице и стидно гледаше преда се. Ччм иогледате на постављен сто, одмах ћете приметити застрт чистим чаршавом, тањири и чиније од бела истина мало простија порцулана, ножеве и виљушке од челика, кашике од жута паквона ; све опрано, очишћено, углачано Ту су сланици, биберница бокал о водом и пред сваким по једна проста чаша за воду. Пре него се седне, он би сам, окренувши се икони свог домаћега патрона, светога Николе, очитао (( оче наш». Беше понедеоник, за то се на сто изнесе пуна велика чинија кромпира с месом. Код мајстор Јована беше тачно утврђен јеловник. Осим месне чорбе долажаху јела овим редом : недеља купус и печено тесто; понедеоник кромпир, а у вече друго јело попара; Уторник у подне паприкаш, а у вече цицвара од бељега брашна, мало помаснија ; среда пасуљ са сланиницом ; четвртак у подне кувано тесто, у вече пилав с исецаним месом ; петак пасуљ без сланине и са салатом кад је томе доба ; су бота : кромпир, а у вече још по кришка сира или савијача или моча и т. д. 0 великим празницима у подње печење, а момци у вече иемају вечере, која им је у осталом са свим излишна, јер како се по подне умију п обуку, не долазе кући другдаш до поноћи. Сваки момак добије у подне по литру вина, а мајстор Јован испразни с мајсторицом Макреном тачно полуоку. Овај столскп поредак није се смео мењати ни за живу главу. Мајстор Јован живео је по њему као момак по Банату и Ердељу и на њега се навикао као какав стари дуја на строгости типика. Изузеци би бивали само у изванредним приликама : кад је столарски и браварски пир, кад дођу гости, кад се наплати по каква већа наруџбина и т. д. Отаџбина VIII. 32 36