Otadžbina

ПРОСВЕТА

117

чено било у чл. 12 првобитног пројекта о организацији еаше војне снаге. Према томе, ми би молили министра просвете, да још сада у новом предлогу закона о «основним школама" од 31 августа, ове године' (који је иначе у духу времена и према нашим потребама подешен) дода у чл. - ј под тач. 10 гимнастика (( и војно веџбање." Кад Франдуски министар просвете, код онолико народа и војске то за нужно и умесно налази, ми ваљда нећемо спорити, кад још веће потребе од тога имамо. Можда неће бити много противника за увођеље војног веџбања у средњим заводима, али за вишу школу, а особито основне школе, сигурно ће многи бити противног мњења. 0 умесности и користи тога у начелу, најјаснији нам доказ дају републиканске државе Швајцарска и Француска. 0 начелу дакле не треба да буде говора; само остаје питање о подели и пелисходном распореду овога рада; како би био подешен према физичкој и умној моћи ђака, и тиме се добио највећи резултат. Од овога пак распорзда као и од уметности руковањас'овим послом зависи, хоће ли се он омилити младим радницима, или ће се код њих створити одвратност. За то ћемо у кратко изложити наше мњење о самој подели веџбања и предавања по школама, као што следи : У основним школама да се веџба само у окретању на месту и маршовању са заодењем, без икаквог пре • етројавања. У ирвом и другом разреду гимназија и рвалана учитељске школе и богословије — водно учење цело, али без оружја. У трећем и четвртом разреду гимназија и т. д. водно учење цело, али с лаким пушкама од дрвета, према узрасту ученика. 7 Просветни глаоник, друга година, 15 и 16 овеока, стр. 558—569.