Otadžbina

118

ПРОСВЕТА

У аетом разрвду гимназије четно учење без расипног строја. У шестом разреду четно учење с расипним строје.ч и пушкама. У седмом разреду повторавање целог четног учења с пушкама и гађање у нишан. У свима, факултетима велике школе да се укратко'и највужније предају : Тактика с' науком о земљишту ; Администрација са применом на нашу војску : Ратна историја с погледом на нашу, нарочито у XIX веку ; ФортиФикација с нападом и одбраном шанчева. Тако би у нашој омладини, још из детпњства, усељавали мисао о претстојећем задатку, уливали му самопоуздање, развијали наклоност к оружју, будили пожртвовање и тиме спремали је за тешку задаћу : ослобођење и уједињење сриства. Сем тога, овим поступним веџбањем и предавањем најнужнијих војних знања у великој школн, ми би створили илодан и јак расадник за будупе старвшинв у народној војсци, која неће све дотле показивати жељена резултата, докле год и наша интелигенција не заузме надлежна места и у бојним редовима, а не само у администрацији. И добрим уређењем гимнастике по школама војна служба могла би се јако помоћи. 8 Ако се покрети и радње у гимнастици уведу и практикују највише оне, које би практично у војној служби затребале, поред увећавања гипкости и јачине тела у опште, тиме би се такође војном веџбању млого помогло.

8 Једна мешовита комисија од војника и педагога радила је 1874 год. у војном министарству на саставу програма за гимнастику радње и кретања, који би овој цели одговорио. Било би корисно, да се сада овај рад ревидира и према садањии захтевима дотера.