Otadžbina

120

ПРОСВЕТА

пустило школу ? 9 Па да се и ово знање за цела живота задржи и утврди, нека је Богом просто; али и оно после неколико година код половине бивших ђака толико излапи, да није ни за какву практичку употребу. И тако су 3 или четири године прошле детету узалуд, оне су изгубљене; јер код куће ништа нерадило, а у школи ништа позитивнога и трајнога није научило Ето, такви резултати стварају у народу одвратност спрам школа. И онда није никакво чудо ако народ невољно даје своју децу у школу. Боље је имати и мање, али добрих школа, које ће давати слушаоцима трајног и реалног знања; него их имати много по броју, али свакојаких по садржини. У отварању школа треба да преоЕлађује квалитет над квантитетом,'каквоћа над бројем. Нама се чини, да је ново састављени предлог закона о основним школама од 31 августа ове године, попунио млоге празнине "народне школе, и да ће такве школе млого допринети и народном образовању и ширењу корисних знања : само ако и извршење закона буде озбиљно и уметно. Последња поправка учитељског стања ваљда ће упливисати на регрутовање бољих наставника ; а оснивање друге учитељске школе у Нишу, у млогоме ће ову задаћу олакшати. Али основ, који се ствара у народним (нормалнимј треба да се развије и даље у средњим школама. Ми држимо, да се не би погрешило, ако би се у учитељској школи, богословији, па у неким разредима гимназија, 9 Број ђака у ооновним школама, за три школске године, био је следећи; Школска У току године Годииа. Уписаних. свршило Оставило школу 1871|2 _ 25914 — 20873 — 5041 1 87 2 (з — 26633 — 22756 - 3877 187 3 | 4 — 28135 — 23278 — 4857 Дакле од целокупног уписаног броја ђака у току године напушта школу 18.3°/ 0 а то је шести део. (Отатистика наставе за 187Ч 2 и 7 Ј / З стр. 56 ; за 187'/,, стр. 258—259. Израдио Богол>уб Јовановић)