Otadžbina

О НАСЛЕДНОМ ПРАВУ

135

период владе своје имали необична уплива на њега, уплива, којп се и до дан данас није са свим угасио, но се провлачп кроз нравне установе неких најнапреднијих народа европских Ми поменусмо горе да су два била узрока, која су условила № егов постанак и развој; политички пнтерсси и дух ђермански. 1 Грвп узрок га је изазвао и тако ре1ш засадио у средњевековно друштво, други је пак био згодно земљиште, на коме је ои једино могао дубока корена да захватн. Како пак није саде ни места ни времена да се дубље упуштамо у саму историју Феуднога права, ми ћемо само поменути да су полнтпчке прилике, гато су изазвале Фвудализам у средњевековном друштву, потпуно исте оне, које су тако згодпе биле и за развој ритерства средњевековног, које је у осталом са Феудалним правом неразлучно везано бпло, а то је ровито стање друштвено и иемоћ власти државие дд заштити слабије од јачих и силннјих, који су на тај начин принуђени да се под закриље ових јачих ставе. Ми знамо да је Феудно право па првом месту засновано на имаовини Феуда, а из тог излази да је битни услов за одржање његово било конкретно одржање целокунних добара Феуднпх. Отуда као принцип његов она силна жудња за концентрацијом имаовнне, која да би се у дело привела не преза нп од најтежих и најголемијих неправада, и то неправада, које родптељ наноси рођеном породу својему. Јер само тако заслепљен ннтерес племићске охолости у стању је био да створн у паслеђу искључнво право иримогенитуре (разуме се опет спојепе с мушким прпорнтетом), шго се никако не може оправдати ни интересима породице, ма како се опи схватили, но једино само интересима реда племићског — дакле једне касте друштвене. Крај саме нримогенитуре, коју је Феудпо право изазвало и утврдило а шта више у иеку руку п као нешто искључиво сзоје унело у историју наследнога права |јер нека мала нреимућства првенаца у Индмји, код Јевреја, а и код самих Германа са свим други карактер имају!, они су још утврдили јаче и много дужи опстанак осигурали и многим другим принципима наследним, који су истина непосредно потнцали нз германнкпх обичаја правних, алн су нешто самим унутарњим развићем, пешто сударом са римским иравом, почели већ да опадају. Мп ћемо овде да поменемо искључивање асцендената из наслеђа, као неспособних да врше службу Феудну ; мушки приоритет, који је се на внше места поново вратио искључивању потпуном женских из наслеђа, и превагу агнатских сродника над когнатима, која се такође измеће где где на потпуно искључивање из наслеђа свију когнатских сродника. Закопи англо-саски