Otadžbina

552

МИСАО И ОСЕЋАЊЕ

динација, солидарност и разни узајамни утидаји; али је тако исто постулат науке да сваку комбинацију која не може издржати стварну анализу и превестп се у друге комбинације, сматрамо као комбинације примарне снаге изворне којих је закон комбиновања скривен у уму нашем. Знаменити философ Лујис у овоме иде још даље и у своме проблему духа и живота вели да је вода битно различна од оба гаса који је састављају, и да се ти гасови са свим пониште и изгубе природу своју, начин молекиларног трептања и друге особине, кад се сједине у воду. Ако. вели, деструкција и постање, имају икака смисла, овде су обоје најсјајпије престављени, Истоветно може се рећи и за осећање. Нервни тремор, који сам себе познаје, сам у себи одјекује, сам је и огледало и предмет пред њим, битно се разликује од свију снага у природи, и у онолико, у колико само себе познаје , у колико је огледало а не предмет, у толико нити је снага ни кретање, но са свим нешто различно од њих. Шта ли је то ? Питање остаје или без одговора или се одговара хипотезама и соФизмима. Сви велики умови и прошлости и садашњег доба или су узимали спируталну хипотезу, или незнани узрок или на послетку соФизам,субјективно гледиште објекта. Казати да је осећање су5јективно гледиште нервног тремора, а тај тремор објективно гледиште осећања, као што вели знаменити психофизиолог и исггатач духа и живота Лујис, значи толико исто колико казати да ништа незнамо шта је осећање ни шта је кретање Кретање тумачимо осећањем и осећање кретањем, обоје узимамо хао апстракције материјалног процеса, али тај материјални процес независно од осећања није ништа но само логични постулат осећања. Пошли с које му драге стране, узели гледиште како год хоћемо увек ће на послетку остати нешто што се не може протумачити, персониФикује се и заогрне разним особинама. Овако је било од како је човештва, овако су радили сви