Otadžbina

510

КЊИЖЕВНП ПРЕГЛЕД

хвали реФерената; нека зна да се доцнији радник , који се овога посла лати. гшшта не 1>е моћи користити овом његовом студијом. Да би свој рад што боље препоручио, не само што наводи мишљење реФерената, који оба мисле да Не српска књижевност много добити ако се овај сгшс штампа, него још додаје да је то израдио по Јагићевом. савету и под његовим руиоводством, и да се сам Јагић о једном делу ове студије, што је штампана на руском језику, похвално изразио у својим лекцијама на петроградском универзитету. РеФеренти су своје мишљење притврдили својим потписима и њих остављам да мисле како хоће, али сам тврдо убеђен да Јагић ово дело, какво је пред нама, не може хвалити. Па ако се не може похвалити цело дело, то сумњам да се он могао похвално изразити, и то још на својим лекцијама, о једном делу његовом. што је штампан на руском језику, и који мени није долазио до руку. Ова студија има четири одељка : 1. биограФија Данилова , 2. радови историски до Данила, 3. Данилов рад и 4. упоредни цитати св. писма са цитатима Даниловим. О сваком одељку проговорићу засебно. 1. Како ми о Данилу ништа внше не знамо до оно што нам је оставпо његов биограФ, то гшсцу није било тешко направити извод одатле. Али он је хтео да дометне мало и свога зачина, па је изишло којешта. Н. пр. Данило је био иаж у дворцу, па му се није допао »дворски бујни и готово развратни живот,« и нобегне у калуђере. Српски двор у XIII веку н иажеви, и развратан живот ! Да ли је мислио штогод писац кад је ово написао ? Кад под наводним знацима цитира Даниловог биографа, цитат ,се ни у пола не слаже са оргнналом нпр. стр. 14. Данило стр. 342. Додаје и што нема у биограФији нпр. стр. 8 : Родитељи Данилови нису испрва знали где се налази Данило, но кад су дознали тада је већ било доцкан да се он враћа из манастира.« Дан. стр. 332: »роднтеш а;е к:го скрш> келнкоу ннг.стд м Јклмиинмн: о рл;глууеннн уедл гего к1^лгоБЛ1енл»го. < ' Често пута из непажње и из неразумевања текста са свим изврне смисао. На стр. 10 вели да је Данила постригао игуман Никодим у оргиналу стоји Никола (стр. 335). На стр. 29. вели да је Данило подигао цркву у .'елици у оргиналу стоји у №Лћшкцн. На стр. 23. велн да је Милутин послао Данила у Жичу архијепископу СавиШ., а у оргнналу стоји: кк домћ свешнЈск дпостојк, тогдј со\'Штоу (стр. 360.) е1с. Још на неколико места говори да је архијепископска отолица била тад у Жичи, а само на једном месту вели да је била у 11ећп (стр. 28).