Otadžbina

КЊИЖЕВНП ПРЕГ.1ЕД

513

3. Говорећи о самом Данилу одмах у почетку ставља ова два питања : »I, Гдо и кад је написао Дани.ш своје дело, и 2. Шга је написао Данило ? а шта су његови ученицп ?"■ и на њих одговара : »И тако по нашем мишлењу писање Даниловог зборника ишло је овим редом. Између 1308 — 10-те год. наппсана су у Кареји житнја Радослава, Владислава п Уроша I. и архијепископа Арсенија, Саве II. Јоаникија I. (који је то Јанићије II?) и Евстатија I. Дахе у ЈКичн (1) између 1.314—16 те год — Написано је житије краљпце Јелене, а у Иећи између 1321 — 25-те написапо је житије краља Милутина и архијенископа Евстатија II. Саве III. и Никодима. — Тако исто за време жпвота Даниловог тамо су написана житија Дечанског и Душана.« (стр. 5 6). А камо жигот Драгутинов и архијепископа Јакова? „Пре.ма овоме што смо до сад казали Данилов зборпнк може.мо поделити на три части. >,I" Својеручни рад Данилов у којп спадају ева житија до Драгутина, Драгутиново до 43-ће стране, затим Мплутиново и житпја свију архијепископа до Даннла. »II. У други део спада она половпна Драгутиновог житија, житије Дечанског и Душана и житије Данилово, за сва ова житија скугшо је материјал сам Данило, и она су ппсана под непосреднпм његовим руководством. »III. Друга рука писала је житија патријарха и без сумње је једно лице написало сва та житија." (сгр. 68). 0 разлозима пишчевпм којима поткрепљује ово своје мпшљење само ћу рећи да су врло слаби, п да никога не могу убедитп да је овако као што он вели Шта впше оно што бп се могло навести као доказ да није Данилов рад он узима па доказује да је управо Данилов. Н. пр. у биограФији Мнлутпновој говори се о Данилу у трећем лнцу, очевидно је писао његов ученик, али он велп да је »брзогшсац од себе додао оне пзразе (С1> господнш, мон Дллндк птд.) Оваким доказима може се од црног направнтп бело, од белог црно. По моме иемеродавиом мишљењу ова би питања ваљало ста вити обрнуто. Кад се прво расправн шта је написао Данило, опда ће се посредно моћп одговорити н где је п кад је написано. Више су њпх покушавали да оделе рад Данилов сд рада његових настављача, али као да ни једном није испало за рукои Тешкоћа је у томе, што ми немамо пред собом рад Данилов, него рад његових настављача А првп настављач није (као писци биограФија патријараха) просто продужио Даннла, него га је интераонирао, тако, да је готово нсмогуКе одредити шта је Јанилово а шга 34*