Otadžbina

БУГАРСКЕ ШКОЛЕ ПО МАКЕДОНИЈИ

79

ширење имена, просвете и тежњи бугарских. Ексархнја је, и после установљења кнежевине остала да чува, и даље јединство првашњих гоаница и првашњих планова. и да служи као вођ и средиште оним Бугарима који нису ушли ни у кнежевину Бугарску ни у автономну провинцију Источну Румелију. Ми Орби могли бисмо разумети значење Ексархије за бугарски народни развитак, да се нешто одржала пећска патријаршија, и да је после васкрснућа Србије она наставила своју унраву и свој некадашњи рад у Турској. Нема мерила којим бн се могле обележити политичне, просветне и националне користп од изгубљене патријаршије за српски народни развитак у Турско.ј царевини, особито после ослобођења, које је у исти мах и одвојење Србије од осталих српских земаља у Турској, као што се не може довољно нажалити тесногрудост грчке патријаршије и немарљивост наших ондашњих црквенпх представника. У члану десетом султанскога берата од 28 Јануара 1870 о установљењу Ексархије стоји: да се у Бугарску Ексархију узимљу епархије: Рушчучка, Силистријска, Шуменска, Трновска, СоФијска, Врачанска, Ловечка, Видинска, Нишка, Пиротска, Ћустендилска, Самоковска, Велеска. Ове последње особитим словима наштампане, потпадале су некад под српску пећску патријаршију. Оставићемо са свим на страну, шта је бератом дато Бугарима у Источној Румелији, где је земљиште, због тамошњег грчког становништва, дељено међу Бугарском Ексархијом и грчком патријаршпјом. Али за нас је од ванредне знатности друга алинеја у члану X којим се обележава област Ексархије. Она гласи од речи до речи овако: » Осим тих наведених и иобројаних места, ако у другим еаархијама иравославни становници, било сви, било барем већином од две трећине, аотуаже да се у духовним иословима иотчине Бугарској Ексархији, иа ако се то иотврди и иред влашКу, и те Ие се еиархије устуиити Ексархији. Али пошто то треба да буде само драгом вољом целокупнога или барем две трећине становишптва у тим епархијама, сви они који би тога ради сејали неред и раздор међу становништвом узеће се под закониту одговорност »и биће кажњени«. Велес у Македонији већ је био дат Ексархији. Овим речима у десетом члану отворило се широко лоље за агигацију у осталој Македонији. Оним речима та се агитација самим Ферманом отворено изазивала. И доиста агитација се одмах почне у епархији скопљанској и охридској, прва отворена и од значења бугарска агитација у тим крајевима Македоније. Брзо се дотера до пописа и гласања, путем једне царско-турске комисије, која је зато нарочито била изаслана од Порте. И како је било много оправданих тужби на грчке вла-