Otadžbina

542

ДНЕВНЛ СВЕТЛОСТ И УЧИОНИЦА.

слабо. 0 тога је она неповољна и за читање, јер се мора књига увек искретати према прозорима, ако се оће да сс види читати; а тиме је ученик иринуђен да седи за време читања косо, што се опет у школи из здравствених разлога не сме допуститп. — Учитељев сто и школска табла дошли би у овим учионицама са источне стране. Земљописне карте и слике би се вешале на источни и јужни зид, те би ове учионице и с те стране биле за наставу неудесне. И остали здравствени услови би били у овим учионицама неповољни. Зими би се ове учионице загревале тешко и неравномерно, јер су изложене ладним северним ветровима. Ова је страна у опште нездрава за жнвот, јер је никада не обасјавају животворни сунчани зраци. Једина би добра страна код ових учпоница била, што би биле лети ладовите. Према томе просторије са северне стране не могу се признати као подесне за свакодневну редовну наставу. И ове се могу употребити само као изузетне учионице. П^ема свему досадањем излази ово: Најбоље су учионице, где светлост долази озго, а учитељев сто је намештен са северне стране; одмах за тим долазе учионице са арозорима на југоистон и југ. Мање су иовољне учионице са ирозорима окренутим на југозааад, још мање са арозорима. на исток и заиад, а најнеиоеољније су са ирозорима на североисток, северозаиад и север. Сви автори по овој ствари нису овог истог мишљења. Већина их је за прозоре на југоисток и исток, као : Цвец, Фарентраи, Фалк, Паиенхајм, Жавал, Багински. *) — Кон је с погледом на осветљвње учиоиице за јужну страну у ошпте, а са свим против северне; с погледом пак на остале здравствене услове је за јужну и источну страну. — Фукс је за исток, југоисток и североисток. — Ланг и Реклам су за северну страну. Према ономе што је до сад изложено, неће нам бити ни мало тешко да побијемо једнострана и нетачна мишљења, и да докажемо, да је за школске цељп једино повољна јужна страна са југоистоком и југозападом. Да почнемо са северним положајем. Северни иоложај захтева Јанг и Реклам, за то, што је северна светлост најравномернија. Но онп су испустили из вида јачину светлости, а ми смо напред већ видели, да равномерност светлости у учионици иреко дан нити је главан ни неизоставан услов, за до-

') Кон, стр. I I 4