Otadžbina

550

ДНЕВНА СВЕТЛОСТ И УЧИОНИЦА

водоравне доње даске на ирозору најниже учионице до врх крова на здању иреко иута. од школе, не сме с водоравном градити угао већи од 20—25°. А ово се при.шчно слаже с оним Жаваловим.')" На ово треба добро пазити при зидању нових школских зграда, јер се зграде не зидају за годину, две, но бар за стотину, ако ие за стотине година. Ко пак СЕе гради г ривремено, као што се чини да се у нас ради, тога ће скупо стати будућност. Нарочито у варошпма треба имати у виду могућност, да ће доцније на противној СТ1 ани бити сазидана висока здања. За то је у Саксонској, а без сумње и у другим државама, усвојено за школске зграде, у које долази светлост у учионице с уличне стране, начело, да се зграда не зида; у уличној линији, но да се тргне унутра за 5 —10 м., а на том прсстору да се начини лепа баштица, са ониским лиснатим жбуњем. Ово је начело усвојено и у нашим »Правилима о грађ. школа,« где се у 4.1. 1. захтева : »Школска зграда мора од улице удаљена бити најмање седам метара. На простору између зграде и улице треба да је башта.« Треба само настојати, да се ово правило свуда и примењује. Где никако није могуће испунити овај захтев, ту се доњи спрат не сме употребљавати за учионице са редовном свакодневном наставом. Све ово, што је речено односно околних зграда, тиче се и других околних предмета. Тако н. пр. висока лисната дрвета не смеју се трпети у непосредној близини до учионице. Псто тако не смеју се зидати школе близу високих прквених торњева. Кон се тужи, како су високи торњеви у Бреслави одузели светлост многим учионицама у Јелисаветиној и Магдаленииој Гимназији; ми би смо можда могли из истог узрока да се тужимо н. пр. на положај београдске основне школе код Саборне Цркве. Даље треба пазити на ток иланинских ланаца и њихов положај према школи и нарочито зимњем току сунчаном. А и на то, је ли школа на вису или је у дољи, где су чешће магле. На ссвстљење учионица имају најзад } тицаја околна здања и у томе, што се од њихових зидова одбива дневна светлост. Ако су на тим здањима дувари бели, онда тај одблесак може бити и од штете за ученичке очи. За то при зидању школских згрпда треба и ово имати на уму. При свршетку остаје нам још да расмотримо број и величину ирозора, кроз које се добива дневно осветљење, и друге наираве на њима.

1 Фукс, стр. 43.