Otadžbina

246

О СУЂЕШУ ВЕШТИЦАМА

Шта наше вештице на тим скуповима раде, нијс с.а свим јасно. Доцније ћемо видети, шта се на њима ради код других народа. Међу тим овде само још да споменемо . да су се и у нашем народу очували трагови одбране од вештица у виду кажњавања ових. Приметити је овде само још узгред, да у колико сам ја, проучавајући ово питање, могао увидети. веровање у вештице и њихово осуђивање у смислу и духу западног схватања, није код нашег народа ухватило корена ни близу у оном размеру, у ком је то било на западу. И по моме уверењу, појмовн о вештицама су јаснији. што идемо да.ве западу и у самом нашем народу, а мутнији и магловитији, што идемо његовој средини и југоистоку. Истина да се ово моје скромно мишљење коси чак с мишљењем таквог, готово непогрешног ауторитета, као што је Вук, који тврди, да се још за Карађорђева времена у Србији судило вештицама (1. сМ. стр. 213), али ја држим, да је Вук узео ствар овде доста олако, што се времена тиче, јер он сам не наводи за то ни један случај, а ми, ни из времена Карађорђева нити иак приближно раније ни доцније, немамо за то његово тврђење никаквих доказа. Тако н. пр. у Протоколу шабачког магистрата, у коме има забележено неколико стотина судских случајева најразноврсније природе, и узду, па кога њом ударе, тај се створи у коња, иа оае јашу на аему. Овако је једна јапшла, ма коњ се отргао, те је уздом ау дохватио, па се онда ова створила у кобилу. За Хрватску н Славонију види још и : ЈИс, ШгоДш зТатопзИ оМбаЈ!, 2аЈЈгећ 1816. стр. 289. и след., где се обе ове приповеткке палазз још у пшрем обиму и детаљније. ИлиК саопштава и једну нар. песму, из које ми вадимо следеће место, ради његове карактеристике: Будила мајка Јакова, Устани сине Јакове. — Не могу мајко устати : Сву ноћ сам Турком дворио И хладну воду носио Виштице сердце оадиле. Мајка га пита — Јакове Били их знао које су? — Прва си мајко била ти, Аруга је сека сестрпца, ТреЛа је љуба Љубица. ■