Otadžbina

250

О СУЂЕЊУ ВЕШТПЦАМА

од самог кушања Евиног у рају разликује се зло у старим индиским, персиским и мисирским религиозним системима, у чије излагање ми овде не можемо због краткоће времена улазити, но чији су основи сигурно вама познати. Али како су и ове религије биле од великог уплива на стварање хришћанства — као што у општ^е ни једна религија није постала независно од осталих, већ је просто усавршавање п прилагођавање ових — и с тога у њему (хришћанству) оличавање зла излази пред нас у много јачој мери но у Мојсијевом старом завету. Кушање Исусово у пустињи, како нам га евангелнсти описују, најбољи нам је доказ за ово. 1 ) Богослови најразноврсни]ег калибра навијали су за тим ова учења евангелска и апостолска у својим узалудним часовима сваки на свој калем, заоштрујући их нрема уобразиљи и циљевима, које је њима требало постићн. Отуд и такав ауторитет у богословљу на западу, као што је св. Августин, узима, да од кад је света и века постоје по божијој наредби царство божије — ст^аз Оеј и царство ђаволско — ст!;а8 сћаћоИ. И то ђаволско царство постојало је по учењу Августиновом још и у његово време, али се црква труди да га разруши. Колико вере ваља ноклонити у овим питањима св. Августину и његовим друговима, можда би се могло извести и из следеће епизоде. коју сам из сопственог искуства прича. Он тврди ('. Епангелисти Матеј и Лука говоре (сваки у IV. глави) о томе готово једно и исто, и целом њиховом говору је диљ, да одрже превагу добра над злим и непоколебљивост Исусову у првом, и ако га ђаво вуче на друго. — Али ако је Христос непоколебљив и несавладљив, остали смртниди су у том слабији, и ми ћемо видети, како они у средњем веку подлежу упливу Сатане. Занимљиво је и врло поучно шта у овом ногледу мисли један тако озбиљан културна историчар, као што је Ји1шз ^рреН, који у свом делу: БЈе Ке%10пеп (1ег еигора18сћеп Ки14игуб1кег. (ВегКп 1881. стр. 41—52 и у својој КиКиг§езсћ1сћ(;е с1ег МепасћћеК, књ. II. (81;ии^аг(1 1887) стр. 358. лепо примећује/. »\\ т а8 81сћ ипз аиз Рћап4а81еп с!ег Нехепзсћ-те-агтегеј еп1ћи1К, сЗаз Г84 (1ет ЛУезеп пасћ с!ег 1пћаК е1пе8 аКеа, т (Ке НеЈтНсћкеКеп (1ег 'УоЊззееК уегсћеисћ1;еп КиЈћип<1ез тЈ1; Деп егћоЛеп УогШеКел (1ез8еК)еп, т11 (1еп Оепи88еп ипс! аиз§е1а8зепеп Ргеи(1еп, сИе е1пз1; сИе Рез(;е ејпез 8о1сћеп ^гозз ипс! Иет агт ипс1 ге1сћ §ећо1еп'".