Otadžbina

О СУЂЕЊУ ВБШТПЦАМА

267

то је мудросг свих народа диктирала законе противњих, доказ, да су сви народи убеђени у њихово биће." 1 ) Пређимо у Немачку, у класичну земљу вештичњаштва, чији најславнији синови, иа ни после реФормације нису могли да се од веровања у њ ^ослободе. Овде су инквизиција и гоњење вештица уведенн тек у XV. веку, но да за то најдуже трају и да бар ово последње највећма и најстрашније бесни. Папа Иноћентије VIII. добио је извештај, да се многа лица оба пола везују с злим духовима, да својим чинима шкоде људима п живогнњама, да кваре поља и сгају на пут успевању илодова, да иоричу Христову веру, н да гоњена непријатељем рода људског, чине ваздан других злочина. С тога папа одређује два проФесора богословије Хајнриха Инсистора и Јакова Штренгера за инквизиторе н даје им најнеограниченија пуномоћија. Ониће (( такву инквнзиторску службу вршити против свих лица, без обзира на род или положај и она ће лица, која нађу као крива, према њиховом злочину притварати, казнити телесно или имовно, и чиниће све што за нужно нађу без икаквих препрека, а кад им се укаже потреба, они ће узети и светску власг и силу V помоћ." С необ• V еЈ *Ј . е/ јашњивом ревношћу су се Инсистор п Штренгер одали своме послу, а да би и с оружјем науке свој црни занат, могли што боље вршити, они су са саизвољењем Келнског универзитета написали једно страшило од књиге «Утук вештица" (Ма1еиз хпсИНсагит, вештичњачки чекић), у коме се на шпроко н на дугачко говорн о чаробној вези с ђаволом и дају се упуства, како да се вештице пронађу, и како да им се суди. Ова најпре у Келну од 1489 штампана књига, која је на скоро постала највећим ауторитетом како у црквеним тако и у светским судовима, садржи нарочито учење о мучењу вештица, како се дотле није ин чуло ни видело. Ако која окривљеница за вештичлук п чаролије, поред свих мучења и злостављања, не би признала дело, за које се окривљује, онда мучење има да се 1 Назоди у кривичаој одговорности стр. 52.