Otadžbina
ЈБДНО ВЕЛНКО ПИТАИ .Е
343
војник искључиво посвети само својој војној служби, да би га одвојили од сваких других покрета љубави и привржености, они су готово са сатанском генијалиошћу смислили свој чувеии систем „Девчирме", то јест да војнике рекрутују од заробљене или иначе нреко иарочитих комеоара од хришћанске раје пробране деце. Истурчена деца ова у нарочитим су се школама и нарочитим системом образовала у младе војнике без рода, без веза и рез завичаја, који, ступајући у Јаничаре, поклањаху сву своју оданост цару, који их је одхранио и васпитао, и. све своје одушевљење оружју, које их је једино к слави и богаству одвести могло. Кад човек чита правилник, који је Мурат I за Јаничаре прописао, чисто не може да верује, да је све то нрописано још пре Косова. 1 ) Али ће се по тим нравилима моћи да позна каквим је духом дисала она јаничарска војска, која је и на Косову, као и у свима другим бојевима кроза петнаести и шеснаести век чинила центар турски, и која је својим сложним и неустрашившим наступањем, освајала победе за султана. 19. Ево по Ахмед-Џевад-бегу неколике тачке из Муратовог правилника: 1. Прва је дужност сваког Јаничара да се безуслосно покорава заповестима свога непосредног старешине и онда , кад зна да је тај његов старешина некада роб био; 2. Међу војницима јаничарског оџака треба да влада савршена слога и јединство; с тога ваља свагда сви заједно да станују; 3. Као прави јуиаци, треба да се клоне свачега, што једном јунаку ие приличи; не треба им никакав сјај ни раекош , нека су свагда и у свачему прости и смерни; 4. Никада не треба да забораве оно, чему их је свети Хаџи-Бекташ иоучавао како да се Богу моле. Сваки од ') ЕШ тШгпге ОНотап, (1ери18 1а Гопс1а1Јоп (1е 1' ЕтрЈге ји8 <Ји 'а пов јоигв, раг Аћтес1 Бјеуас1 Веу, 4га4т4 ди Тигс раг 6еог §е МасгШв. Рапз, 1882. Уз књигу И1е и атлаз са В11 сднка оружја, застава, ношива итд.