Otadžbina

122

РЕЛИГИОЗНО ПИТАНЕ

образованој. У опште. ово ново стање ствари наишло је на искрен нристанак од стране Францишканаца: имало је дакле места не дати им узрока да буду незадовољни. Сама влада, у интересу цркве као и у интересу францишканаца, увек је поимала, да је потребно увести међу њима строжију дисциплину. Признавало се. да стварање ближе везе између босанског свештенства и старешине римске цркве може само ојачати нрестиж католишгва у земљи. И тако, и влада и курија желели су слично решење; али првих година окупације ннје могло бити могуће остварити ову општу жељу. Тек 1881 године предузета су преговарања по овоме предмету. У кратко, до 1880 није могла битн учињена никаква важна промена у организацији вера у Восни и Херцеговини. Али 1880 до 1884 потпуно је довршена хијерархиска реорганизација за све три цркве. У исто време реорганизована је настава теолошка, управа вакуфа и судска власт шеријата. IV Кад је гхочела активно да се бави иеточно православном црквом, аустро-угарска влада имала је одмах да реши један од најделикатнијих проблема. Да би се оствариле жеље становништва, видели смо да је требало нре свега подићи морално и интелектуално стање свештенства ове вере и учинити крај неким злоупотребама, које су притискивале верне. Било је се бојаги, да реФорма не буде врло тешка услед тога, што је источно-православном црквом управљао, не само што се тиче верских начела, него и што се тиче хијерархијске организације и постављања епископа, цариградски патријарх, који је становао изван земље, и имао интересе противне интересима земље. Требало је дакле пре свега уредити односе ове цркве с цариградском патријаршијом. Мало више рекли смо, да су православни становници Босне и Херцеговине остали до XVIII века под управом некадашње пећске па-