Otadžbina

У БОСНИ И У ХЕРЦЕГОВИПИ

93

вали Из старог завета примплп су ови јеретици оамо пророке и књигу псалма. За њих грех беше дело злог духа, а у грехове су рачунали : посесију имања; употребу животињске хране (изузимајући рибу), јер су животиње, рођене од меса, сматрали као нечистије од биљака; лаж против неверника; рат и убијање , па ма какви били ; најзад, задовољење полног нагона. Греха се човек могао опростнти само ако се одрече земаљских добара и потпуно преда чистој вери. У црквеној заједници савршени, регГеси е1есИ, беху свештеници; верни. сгес1еп1;е8. ујегпјке, беху световњацп. Сазршени су сматрани као следбеници апостола, и они су строго мотрили на свако законско правило; они су посвећавали и чистили од греха полагањем руку. Имали су епископе, епископи капелане; свуда где су се простирали. они су установљавали бискупије, и органнзовали општине верних. Цркве им беху различне од цркава хришћанских ; ннсу се служили ни крстом, ни иконом. ни звонима. У средини њихових цркава био је намештен сто, покрпвен белим платном, на који се стављао нови завет. Служба се састојала у читању и тумачењу свете књиге; вернп су прпмали благослов на коленима. Шртва се састојала из освећења и ломљења хлеба; али богумили су одбијали догму претварања хлеба и внна у тело и крв. Прослављали су на свој начин Божић, Ускрс, Духове, примењивали су исповедање. вршили пост, читали оче наш с разликом: Ба по1и8 рапеш зирег§ић81:ап1;1а1ет. Пук верних био је иодвргнут строгом вршењу религиозних начела; увек, ако се савршенима плати глоба, могао је бити дозвољен брак, држање жене, употреба сваке хране. Брак се добијао лако; раздвајање није имало никакве тешкоће, а то је привукло новој религији многобројне приврженике. Такав беше у кратко богумилизам , који се благо шприо у грчко-бугарским манастирима. Он се од 925 године до 950 увукао као секта у Бугарску. Самуило, кнез бугарски, изгна његовог оснивача Јеремију и његове уче-