Otadžbina

књижевност 127 усуди, даје искаже?Зашго онда нико нема толико куражл, да ради на њеном остварењу? Јер шта то номаже оиштој ствари, што ми готово сви гако мислимо ? С тога се на овој куражи писцу, и тонарочито писцу -социЈалисти, може с нравом честитати. Али ни овде мисао по нашем схватању није иотпуна. Економска и материјална независност се не могу створити лако и брзо каквом резолуцијом или скупштинским решењем. За то требају десетине и стотине година економскога развитка, па ће то доћи и само по себи. Али баш н кад би се то могло учинити, та материјална, имовна независност није предмет наших тежњх и наших жеља ради ње саме; она је то само као услов за нешто друго: за осигурање политичке независности, за стварање грађанског карактера. Она је на сваки нач-ин за ово један од најсигурнијих услова. Али с једне стране ми тај услов, као што раније напоменусмо, не можемо тако лако створити, с друге стране нама је за одржање н за напрсдовање неопходно потребно, да имамо чврстих политичких и грађанских карактера, а да до њих дођемо, ми пити можемо, нити с.мемо чекати, да они дођу тек гЈОсле стварања ммовне независности пој (."Динаца. Треба тражити другог пута и начпна, да се до њих дође: треба карактере стварати у кући у школи, у цркви, у општини, у округу, у држави; свим средствима треба помагати њихово сгварање. Данас више него икада ми треба да имамо Брута, и то и старих и младих. Данас више него икада треба да је у нас појам дужности, појам општих интереса, појам о отаџбини драгоценији, узвишеннји и чвршћи од свију осталих. Нашој генерацији је задатак, да тај појам укорењује где га нема, да га негује и усавршује где се ма у најмањем заметку нађе. Ви ћете рећи, да је то тешко, јер га матере и родитељи још немају. Ја вас разумем. Алм баш зато сте ту ви, учитељи оба пола, наставници свих школа. Вама се предају невина и мала деца, вама се предаје сиров најдрагоценмји матерпјал, и ако ви иојимате своју дужност, ако сте ви за њу дорасли, ако