Pastir

191

Но ми ћемо се постарати да Фактима — стварно докажемо, како 1е готово главни узрок моралноме назатку свештенства љегово матершално стање, кад беспристрастно обратимо пажњу на понеке околности, у когима се данашње свештенство у Србиш находи. Како би се стање његово могло поправити, у то се ми сада не ћемо упуштати. Само примећавамо, да би се тог ствари наГвише помогло, кад би покраг зналаца и више практичких људи о томе своге мишлење исказали. Међу узроцима, што ге незгодно положење евештиника, како би били оно, што по своме позиву треба да су, између осталог Ге понаГглавнте то, што сво1е заслуге на досадагањи начин тешко наплаћу1у. Нашре ћемо да говоримо о биру. Бир се сматра за нашзвесниш доходак свегатенику. Да ли ноштовани читаоци знаГу, како се он купи у вароши, а како у селу ? Ево ми ћемо показати онима, кошма та ствар ни1е позната. По варошииа скупља се кад и порез, али се не изда1е на време евештенству од општинских власти зато, што се због сиротних становника варошких на подпунење данка или других издатака општинских и сав бир свештенички даге, те да се на време порез и прирез преда властима државним. После се тек од других посебних прихода општинских, или загмом исилати свештенству њихов бир — много пута после 6. и више месеца, а врло често даде се тек четврт или половина тога бира. Мислимо, да ће то и многе општине саме признати, а да се не питаГу свештеиици, кош су — може се рећи — у овоме интересовани. Примера ради наводимо крагуГевачку и 1агодинску општину, а тако исто и овдешњу у самог престоници. То Ге давало повода и многим жалбама на духовне и државне власти, (види збор I. стр. 243 IV. стр. 18. 164 и 172 VII. 36 — 39. XIV 82) а да не говоримо о толиким другим наређењима и расписима виших власти. (Наставиће се.)