Pastir

76

му 1е ливаду закосио и опасао; с овим што му 1е ову или ону стоку или жнвину побио; с оним што му какво свештенодгество нше платио и т. д. да ли може да проповеда уза1амну љубав, да проповеда милостињу, да осуђуте среброљубље, да препоручуГе узаГамно поштовање — кад прилике наводе самог њега, да он то преступа и греши ? Кад би се ти узроци уклонили, да л би онда омалоуважавао позив свог ? Кад би се нлата одредила, да ли би онда нужде свештеник имао, да у ове погрешке пада? Док год свештеник мора сам да наплату свогу од народа тражи и због ове да се с њиме свађа, дотле неможе вршити позив свог . Док год свештеник од земљорадње живи, стоку нати и томе иодбна те 1 е умешавини с народом са сваке стране, дотле ће бити у вечито! завади. Дотле ће се гледати на свештенике као народне глобаџте и богаташе. Пословица нам то наиаснше трди: „са свошм 1еди и пиг , ади немаГ никаква рачуна.“ У таквом дакле положа1у, хоћели боље по ко1у год страну бити, или по народ или по свештенство, ако би се или тариФа повисила или парохиГе повећале, и хоћели свештеник одговарати цељи когог 1е намењен? Само Гедина систематична плата у стању 1е начинити љубазан народ и љубљене свештенике, па ће тек глас свештеников жељеног усоеха добити. Но можда то чиновник, кад каже, да црква и канцеларта нте све Гедно — говори из илашње, да не би свештенство ушло у ред чиновништва, па би мисли, ови изгубили важности оне, когу ужива1у — ако се броГ чиновништва са свештенством увећа, или да би чиновништва мршавша плата била, кад би се и свештенство из државне касе нлаћало. Ако Ге оно прво, нека каже на каквоГ су еметњи садањи плаћени свештеницн чиновницима, при конзисторшама, свештеници и проФесори и други. Да ли може кош коме на досади бити само зато, ако подгеднако име чиновништва носи, кад по своме определењу, само оно врши за чим Ге? А ако 1е оно друго, онда треба знати да оно што би народ пла-