Pastir

К7

вославне вере. Да, ови и други неки мањи пороци гош еу чести погави у народу нашем гер се вера света Гош нше потпунце сазнала. Но сеоске школе, коГе се сада своро свуда заводе и умнокавагу по народу нашем, поГасниће мало по мало божанствени закон и распространити хришћански морал ио народу нашем. Желити Ге да се те школе не зауставе на гедног еамо писменоети, — писменос ге овде на друтоме плаиу и она ниге иељ већ средство. Цељ њихова нека буде развиће наравствених начела на. основу вере... Неопходна и тврда веза чланова Гедне државе Гесте 1ешк. Имати Гедан гезик у држави, то ће рећи гшати леп услов за слогу; и на против гледати га разкомадана на на речице, то 1е све Гедно што гледати узрок неслоге и кавге. Ко би знао и тачно определио, одкуда се у нас —■ у народу сриском изроди овако мкого разних наречта? По свог прилици гош онда, кад ми не бегасмо склопљени у државу, већ жнвесмо под разним воГводама, жупанима и т. подХер сбигени у мале дружинице, одвоГени пространим пољама и високим горама, постављени према Гедном вогводи или жупану у неприГагељски одношаг, мн емо морали створити неколико наречиГа. Нигго не воле да говорн онако, како говори његов непригатељ, с ким ге он у борби; или као његов роб, кога 1е он покорио. Шта може бити еродниГе до наречиге шумадинско и Герско ? Па и ту се шумадинац ее радо гледа с Гером само зато, што там види друго наречиГе у говору. А ово већ ннГе лепо и треба да се изгладиС друге стране, Гезик се дотеруГе, усавршава, као што се дотеруГе и у опште усавршава човек у човечанству. Но и овде да ее достигне гедно опште Гедннство , треба имати мадо боље памети. Свака ггтица може издавати гласа, но само некама од њих урођена Ге спосопносг певати; а Гедан славуГ надмашуге све мелодиом свога гласа. Сваки човек може говорити, но ретви су кош имаГу дар говора а Гош ређи, кош имагу споеобноет стварати ндеале и обла-