Pastir
362
они опет увераваху све и свакога да 1 е она од преке потребе да се њоме очува Гединство дркве и чистоћа вере.“ V. РелигиГа Ге — по самоГ суштини свот — овласт слоБоде. Никога не можете подморати да веруГе у Бога, да га љуби, да признаге његов промисао, да веруге у будући живот и т. под. Изгнанство из земље, осуда на затвор, на наГжешће телесне каштиге, могу само спољашње приморати човека да пристане и верухе у ова! или онаГ догмат; а убеђење унутрашње, ако Ге пре иоле било изврнуто, при го нењу и насиловању постаће шш чвршће и упорниге у свом нрвашњем погледу и правцу. А да би човек могао одиста усвошти оваГ или онаГ поглед на религту, прека 1е потреба, да он унутрашње , свим суштаством свошм прими и пригрди учење, коге му се казуГе, и да се искрено увери, да Ге оно претежшпе, нравилниГе и боље од оног учења, коГе Ге он сам иронашао и за истинско сматрао. А да би се у овом уепело, прека Ге потреба да се зна како оваГ или онаГ мисли о вери, какви су његови докази, побуђења и т. под. Накратко: прека Ге потреба, да се он слободно, без страха и са пуном искреношћу изГасни у свом ногледу. Па тек тада, и управо тада биће могућности повести праву борбу против Гедног или другог лажног мнења и погледа на предмете вере. Но ко ће смети да слободно искаже своГа мнења и погледе, кад за овим по Гедном или другом параграФу сљедуГу извесне каштиге и гоњења? И ево — неискусна каква душа, несмеГући да се искаже, често у ништавном каквом питању и да за то нађе одговора и удовлетворења радознало! души свогог — одилази на страну у вери и ствара себи дружину противположног логора. Милиуни душа раскола образовало се баш имено таквим начином, Расколоучитељи ловили су и лове рибу у мутноГ води. Хер шта Ге то на прилику таинство расколнишке )} лФ>ствице ?“ Ље-