Policija

7906 ~

ном Одбору. На крају треба, да се упитамо, је ли у опште потребно да посао, који у своме ефекту постоји у бредлагању мера за целисходне реформе у администрацији, врше парламентарци, кад прихватање ових предлога по члану 314 финансијског заквна зависи од пристанка Финансијског Одбора Народне Скупштине. Ја држим, да је законодавном фактору дано довољно прилике, да са свога гледишта проучи од Државног Одбора предложене мере, па и у случају ако би ти предлози били израђени од стручних људи, који се у своме послу руководе сасвим стварним стручним видицима. Мислим, да је учињена грешка, што у погледу састава Државног Одбора нисмо копирали чехословачку комисију за реформу управе, која се састоји искључиво од званичних и незваничних стручњака. Ако помислимо од какве би важности могао бити рад Државног Одбора обзиром на његов важан задатак по наш унутарњи политички и економски развој, то. морамо жалити, да тај Државни Одбор већ по својој конституцији не даје бољих гарантија за повољан и успешан рад.

Поменута Министарска Уредба у члану 13 заиста предвиђа. да за рад у одбору могу бити ангажовани као сарадници експерти, који могу присуствовати седницама у саветодавном својству. Чини ми се, да се код нас у опште прави кардинална грешка, шта се стручан рад и искуства стручњака нарочито у административним стварима премало цене. То се осећа и у нашем законодавству. Данас није потребно, да се чине са управом какви експерименти. Управа је сасвим концизна наука, која је у току многих деценија путем дедукције из историје те путем емпирије створила цео систем, којега можемо пројецирати на сваку земљу, само да узмемо у обзир њене нарочите прилике.

И у питању реформирања управе није потребно да чинимо експерименте, који су обично скупи, ако имамо могућности да се користимо у првом реду искуствима, која смо доживели ми сами а поред тога и искуствима из административне науке у ошште те богатим искуствима, којима располажу и друге државе, које имају за собом дужи историјски развој извесне редовите управе него што га имамо ми. Зашто да смо толико неповерљиви према стручњацима у управи, да им не бисмо дали, да у нашем Државном Одбору раде као.