Pravo i privreda

obije kategorije kupaca mogu otkupiti deonica uz popust najviše do dinarske protivrednosti od 10.000.000 ECU ("do trostrukog iznosa gođišnjeg isplaćenog neto ličnog dohotka" - po Saveznom zakonu). Isto tako Zakonom se skraćuje rok za otplatu deonica na rate sa 10 na 5 godina. Preduzeće može kod svojinske transformacije koristiti i ugovorne oblike; ffanšizing, zakup, ugovor o vođenju poslova, ili prethodno sprovesti organizacionu i upravljačku transformaciju, organizovanjem holdinga i zavisnih preduzeća po Zakonu o preduzećima. Zakonodavac je takođe optirao za rešenje da samo preduzeće izabere model ili kombinaciju različitih modela transformacije. Pošlo se naime, od pretpostavke da će privlačnost modela u normalnim političkim okolnostima i ekonofnskoj situaciji, zainteresovati zaposlene, građane, domaće i strane investitore da nađu i svoj interes za uključivanje u svojinsku transformaciju određenog društvenog preduzeća. Zakonom je predvideno da se ostatak druStvenog kapitala kojem nije odreden vlasnik, po nekom od predvidenih modela prenosi na fondove u srazmeri: Fond za razvoj 60 %, penzioni fond 30 % i Zavod za zapošljavanje 10 %. Od principa dobrovoljne transformacije postupa se izuzetno i u situacijama kada je po pravilu potrebno preuzeti hitne mere kod preduzeća u finansijskim i drugim teškoćama (npr. kod velikih, neefikasnih i nesolventnih firmi) ili u slučaju tzv. programirane privatizacije. To su model!:. a) preuzimanje upravljanja (Cl. 50-51), b) transformacija preduzeća u stečaju (čl. 53-60), c) posebni program! privatizacije, koje donosi Vlada Crne Gore (Cl. 64-65), kada se po pravilu država ukljuCuje u preuzimanje upravljanja, reoranizaciju ili svojinsko prestruktuiranje preduzeća. U sprovodenju svojinske transformacije Zakon predvida i pretpostavlja aktivnu ulogu osnovnih institucija za servisiranje i pođršku transformaciji: Agencije Crne Gore za prestrukturiranje privrede i RepubliCkog fonda za razvoj. Upravo, Agencija, i Fond za razvoj kao specijalizovane institucije, treba da omoguće da se proces transformacije inicira i odvija u skladu sa zakonom i postavljenim ciijevima. Agencija je koncipirana zakonom u osnovi kao specijalizovana i stručna institucija, koja pored ostalog kontroliše izvršenu procenu vrednosti društvenog kapitala, kako bi se utvrdila realna osnova za sprovodenje svojinske transforamacije. Istovremeno, na osnovu Cl. 15. st.l Zakona Agencije ocenjuju zakonitost postupka transformacije odnosno da li je postupak sproveden na način i pod uslovima kako je to predvideno Zakonom. Fond za razvoj prema posebnom Zakonu o fondu formira se kao investiciono preduzeće, koje se pored obaveze da prodaje deonice društvenog kapitala, prenesene bez naknade, i bavi se i ulaganjem i kupovinom hartija od vrednosti. Deo sredstava ostvaren prodajom društvenog kapitala (70%) uplaćuje se u fond za potrebe proizvodne i svojinske transformacije privrede u Republici. Kao prateći propis Zakona doneseno je Uputstvo o sadržini izveštaja o proceni vrednosti preduzeća sa metodologijom procene i pr: grama transformacije. Crnogorski zakon sadrži institute i nova reSenja koja ga razlikuju i u osnovnoj koncepciji i u modalitetima od Saveznog zakona o društvenom kapitalu i od Srpskog zakona o uslovima i postupku pretvaranja društvene svojine u druge oblike svojine, koji je donesen sredinom 1991. godine (dok "suStinske razlike u koncepciji" saveznog i srpskog zakona nema - Zee Miodrag: Iskustva procesa privatizacije u Republici Srbiji, Pravni život br. 5/6/1992. str. 635). Bitna razlika izmedu ernogorskog i srpskog zakona, nije toliko što srpski zakon ne sadrži određene modele (npr. prodaju preduzeća ili idealnog dela preduzeća licima koja preuzimaju

175

KONCEPT, ISKUSTVAIPROBLEMISVOJINSKE TRANSFORMACIJE U CRNOJ GORI