Pravo i privreda

prenos doživljava se u preduzedima i kao "pođržavljenje" i đemotiviše preduzede na pokretanje odnosno okončanje ved započetog postupka transformacije, posebno u situaciji kada Fondovi po pravillu, insistiraju na upravljačkim dionicama. Bez obzira na obavezu fondova da prodaju ove dionice, Zakonom nije jasno odredeno da li je prenos ostatka društvenog kapitala na fodove privremen odnosno uloga fondova u svojinskoj transforamaciji "transmisiona", ili se radi o trajnom nominiranju fondova kao novih vlasnika transformisanih preduzeda. Poseban problem i ograničenje procesa je što Republički fond za razvoj nije bio konstituisan, tako da je sav teret servisiranja i stručne pođrške transformaciji bio na Agenciji Crne Gore za prestrukturiranje privrede. 4) Za svojinsku transformaciju društvenih preduzeća sa gubicima i hroničnim teškodama u izvršavanju obaveza, Zakon je predvidio poseban postupak. Cilj je da se ostvari sveobuhvatna transformacija preduzeda (proizvodna, fmansijska, organizaciona, personalna i si.) u uslovima ved otvorenog stečaja po Zakonu o prinudnom poravnanju 1 stedaju. Donošenjem iješenja stečajnog vijeća o otvaranju postupka transformacije u stečaju ("programiranog stedaja") zastaje se sa svim radnjama kojima je svrha gašenje (likvidacija) pređuzeća. Upravni odbor kao organ upravljanja od strane povjerilaca, organizuje dalju privrednu aktivnost, donosi plan finansijske konsolidacije, vrši procjena društvenog kapitala i priprema programa transformacije. Potraživanja prema stečajnom dužniku, koja su nastala do dana otvaranja stedajnog postupka, mogu se naplatiti samo u obimu i na način predviđen u od suda odobrenom planu. Na predlog povjerilaca ili stedajnog dužnika do donošenja Zakona, otvoren je postupak svojinske transformacije u sedam preduzeda u stedaju (Titex - Podgorica, Koni - Nikšid, Sloga - Pljevlja, Rudnik uglja Berane i dr.) Time je ovim preduzedima omogućeno da u odredenoj mjeri 1 u sadašnjim uslovima, izvrše dijelom racionalizaciju i nastave djelatnost (u ograničenom obimu i sa smanjenim brojem radnika). Za jedan broj preduzeda ved ističe rok od 18 mjeseci, u kom bi trebalo izvršiti potpunu reorganizaciju i transformaciju preduzeća, tako da sada, organ! upravljanja tih preduzeda odnosno sud treba da odlude o organizovanju preduzeća u dionička društva ili nastavku stečajnog postupka po Zakonu o poravnanju i stecanju. Preuzimanje upravljanja od strane Vlade Crne Gore izvršena je kod 8 društvenih preduzeda (kao "Servisimport", "Plantaže" - Podgorica, "Prekookeanska" - Bar, "Tara" - Cetinje) i istovremeno pokrenut postupak svojinske transformacije. 3. Zakup kao alternariva svojinske transformacije po Zakonu predvidenim modelima Sredstva preduzeda su, po pravilu, u pravnom prometu (čl. 163. Zakona o preduzedima). I preduzede ima pravo da raspolaže sa svojom imovinom, da sredstva proda ili da u zakup pravnim i fizičkim licima. Pitanje načina prodaje odnosno izdavanje u zakup (javna licitacija, prikupljanje ponuda 1 neposredna pogodba) sadržine ugovora, prepušta se preduzedu odnosno uređenju njegovim opštim aktima. Društvena preduzeća koristila su ovu mogudnost, kao instrument za rješavanje privremenih problema u obavljanju djelatnosti ili nestašice novdanih sredstava. U sadašnjoj situaciji kada "na nadin i pod uslovima" predvidenim Zakonom, svojinska transformacija "ne ide", preduzeda sa društvenim kapitalom (i ona dijelom svojinski transformisana) okredu se dugorodnom zakupu dijelova (cjelina) preduzeda kao jedinom nadinu za svoj opstanak na "privrednoj sceni" i oduvanje povjerene društvene imovine. I pri tom se smatra da je to stvar poslovne politike preduzeda i da postoji ili treba da postoji potpuna sloboda tih preduzeda pri izdavanju u zakup. Zakoni o svojinskoj transformaciji ureduju pravne okvire, postupak i modele svojinske transformacije odnosno privatizacije, nominiranje vlasnika transformisanih preduzeda. I strogo uzevši, zakup: ustupanje na korišdenje, uz naknadu sredstava preduzeda, ne bi trebalo

179

KONCEPT, ISKUSTVAI PROBLEMISVOJINSKE TRANSFORMACIJE U CRNOJ GORI