Pravo i privreda

rukovođenje. Predloženo je, takođe, da se na istim pdncipima uredi i sistem zarada u oblasti zdravstva, koje se finansira iz doprinosa. Utvrđena politika zarada i njena operacionalizacija Uredbom Vlade Republike Srbije detaljnije su prikazana, imajući u vidu činjenicu da nivo i kretanje zarada, u velikoj meri limitira i kretanje penzija i prava korisnika u oblasti društvene brige o deci, socijalne i boračko - invalidske zaštite. Imajući u vidu da u Republic! Srbiji ima oko 1.200.000 penzionera preduzimane su i preduzimaju se posebne mere i aktivnosti koje treba da doprinesu zaštiti standarda penzionera i invalida rađa i to posebno onih sa nižim primanjima. Od ukupnog broja penzionera najviše ili 90,7% je iz osiguranja zaposlenih, 2,3% iz osiguranja samostalnih delatnosti i iz osiguranja zemljoradnika 7%. Izmenama Uredbe o visini penzija u periodu primene ekonomskih sankcija utvrđeno je da najniži iznos starosne i invalidske penzije ne može biti manji od 60% (umesto 50%) od osnova. Zavisno od dužine staža osiguranja najniža starosna i invalidska penzija iz osiguranja zaposlenih i samostalnih delatnosti kreće se od 60% do 80% od osnova koji čini prosečna mesečna neto zarada za mesec za koji se vrši isplata penzije. U osiguranju zemljoradnika najniža penzija kreće se od 60% do 80% od osnova, koji čini 50% prosečne bruto zarade zaposlenih za mesec za koji se vrši isplata penzije. Usklađivanje penzija se vrši prema kretanju zarada u mesecu za koji se vrši isplata. Izmenama Uredbe Vlade Republike Srbije obezbedeno je da privremena naknada i materijalno obezbedenje koje primaju nezaposleni invalid! rada II i 111 kategorije i invalidna deca, ne može iznositi manje od 80% prosečne zarade ostvarene u tekućem mesecu po zaposlenom u Republici. Programom ekonomskog oporavka predvidena je reforma sistema penzijskog i invalidskog osiguranja, ali imajući u vidu značaj deo stanovništva koji ovaj sistem tangira, promene se moraju pažljivo pripremati i etapno realizovati. Kako se osnove sistema penzijskog i invalidskog osiguranja uređuju saveznim zakonom na nivou savezne države, uz učešće predstavnika republika-članica, pripremljena je Analiza sprovodenja sistema penzijskog i invalidskog osiguranja sa pravcima mogućih promena, kao i prva radna verzija Zakona o osnovama penzijskog i invalidskog osiguranja. Predlažu se značajne promene koje treba da omoguće racionalniju potrošnju u ovom osiguranju, kao i njegovo efikasnije sprovodenje. Takode, uporedo se pripremaju i republički zakoni u ovoj oblasti, čime će se rešenja u republičkim zakonima, uskladiti sa reSenjima koja budu utvrdena u saveznom zakonu. Polazedi od ciljeva utvrdenih Programom ekonomskog oporavka, da se mora pružiti efikasnija pomoć socijalno ugroženim i ravnomernije rasporedivati ekonomske posledice sankcija i ekonomskog oporavka privrede na sve segmente druStva, briga o materijalno ugroženim kategorijama gradana mora biti uvek, a posebno u ovim ekonomskim uslovima, jedan od prioritetnih zadataka države i jedan od bitnih preduslova za uspeSno sprovodenje Programa. Merama države štite se, pre svea, deca, lica nesposobna za rad, invalidi i druga materijalno neobezbedena lica. U sistemu druStvene brige o deci nstv jju se značajni ciljevi socijalne 1 populacione politike države. Mada su ti ciljevi različiu, reSenjima utvrdenim u Zakonu o društvenoj brizi za decu, obezbedena je komplementarnost ovih ciljeva, ali i neophodno razgraničenje, s obzirom na vrstu prava i njihov karakter. Zaposlena porodilja ostvaruje naknadu zarade u visini zarade koju bi ostvarila da radi. Materinski dodatak, koji prvenstveno ima pronatalitetni karakter, u uslovima krize i drastičnog pada standarda, dobio je i socijalno - zaštitnu dimenziju, time Sto je utvrden kao

261

SOCIJALNA PRAVA U USLOVIMA TRŽIŠNE PRIVREDE