Predlog za potpuno suvremeno uređenje sadašnjih okruga, sela i varoši i budućih opština u Srbiji

~~~

_ беспослице и без занимања с књигом

природно долази а на поругу и њи

хову и народну.

Тим би се дакле не само имовно стање њихово поправило и знање усавршавало, него би с тога било и основа за оправдање, што онп стојен што им се та награда даје, јер би је 1 ствари и заслуживали, а очита би била двојака корист, коју би нам свештенство показивало, докле сад, редко се и врло тешко може увидети или _разумети да нам је свештенство од користи.

А да такав рад и уплив српског свештенства не би ни кад мого шкодити народној свести п моралу као на западу, јемство нам је: у свести, духу и карактеру нашег народа п народног свештенства и што је свештенство наше вековима бпло уз народ, те му никад није било од штете за свест п морал

па ни онда, кад је народна свест најгоре стајала. 4 јемство нам је п у том: што је

сва тросвета џу рукама државним а ме урквенталм.

МЕ

Је ли време ш мошћност да се гведе обавезно школовање за сву децу и мајшку и женску а на намит који предлог овај износи 9

Што ће бити вечерас.

Ако се дакле пкад мисли на истинско образовање народно; време је томе свакад, а што пре то боље.

Образовати само човека а не и жену значи: с поља гладац, унутра јарац. Значи: човека међу људима приуготовљена, да буде спретан и угледан, али му кућа неда, него је апав трапав, гладан, штугав, глуп, зловољан,

јесенас, нека буле

а

земљорадње и народњег

без преобуке и да му се ораха из

руке не узме. Ито толико вреги зна-

ње м ммање код слусе жене па квит.

А да ни речи не може бити о 60љем унапређењу трговине, заната и благостања без општег најнужнијег образовања то је више п довољно доказано и увиђено на еваком кораку и у свакој. књизи и писму.

Исто тако очевидно је, да је тосве могуће децу школовати па памчић и средствила ноје овај предлог износи.

У наше основне школе унети су сви могући предмети, сви основи униНП због И пословице: „Од мала мало“

Десет а ако хоћете и двадесет пута више од тога можете написати у читанке како је у предлогу речено и учити како је тамо речено, ша зживотом јемчим : даће се само тако радо пи лако п са 10. пута већим и лакшим успехом пи мањим страхом п муком, школа учити но сад, кад због страшно млогог учења на памет и рачунања из главе потроше се и учитељи и ђаци.

О и ви давно школовани! Зар и данас не будите се од страха, кад сањате, да лекцију незнате, исто као ни кад с брдап у стромору какву падате " -

А шта то значи 2

Значи: да нам је душу убило и престравило оно премлого бубање на памет.

Па шта сад од свега тога знамо изказати

Та зар знамо сад изказати и имсна предмета или књига које смо учили, а некмоли оне силне садржине њихове 2

Ма где је то знање"