Prosvetni glasnik

1

површипа, постаће куб (а 3 ), је линија а иде и у ширииу и у дужину и висину. Од квадрата 5 посгаће исто тако куб (5 3 ). А шта ће бити од она 2 правоугаоника (2а5)? Еад замислиио, да и те линије иду у гаирпну, у дужину и висину, онда Кеио добити 0 тела. (Три тела биће правоугли наралелепинеди од а, а друга три правоугли паралелепипеди од 5). И тако излази свега осам тела из (а+1)) 3 , т. ј. 2 куба (а» и 5 3 ), 3 паралелепипеда (а~1>) и још 3 паралелепипеда (1) 2 а), свега дакле 8 тела. 0 овоме се могу уверити ученини и са свим пластички на којој коцки, коју рад тога ваља исећи као гато треба.*) И тако излази : Куб двочланога броја састављен је из куиа ирвог члана, из троструког ироизвода. од квадрата ирвог члаиа и од другог члана, из тро^ струког ироизвода од ирвога члана и од квадрата другог члана и из куба другог члана, И за ово треба доста вежбања с онгатим и особеним бројевима. Н. пр. :

(с+(1) 3 ; (е-И) 3 ; (т+пУ; (о+р) 3 ; (г +к) 3 ; (х+у) 3 ; (2 +1);(5+3) 3 ;=5'' +3.5 2 . З-ј-З.5. 3 2 —ј-3 3 = 125-)-225 + 135 + 27 = 512 Од осталих степена навегаћемо само још четврти и пети : 1. (а+ђ) 4 =(а +1з) 3 (а+1). Почем је (а+ћ) 3 =а+За 2 1)+За1з 2 +1)', то ћемо тај степен (производ) помножити још један пут с (ајг1>), и онда имамо четврти степен од (а+ћ): (а 3 +За 2 1) + За1) 2 +1> 3 ) (а+ћ) =а 4 +3а 3 ђ+3 а 2 ђ Ј +а1) 5 + а 3 ђ +3а г ђ 2 + За1)' +1) 4 а 4 +4гН 3 1) + 0а Ј 1 ј 2 + 4 а +!)' 2. (а+1))'=(а+1») 4 (а+1)) = =(а 4 + 4а 3 1) + 6а 2 ћ 2 + 4а I) 3 +1) 4 )(а+1>) = = а+4а 4 ћ+ 6а 3 ђ 2 +4а 2 ђ+аћ 4 + а 4 ђ+4а 3 1) 2 +6а Ј ђ 3 +4а1) 4 +1) 5 а+5а 4 1)+10а 3 1)+10а 2 1) 3 +5а1)+1А (НАСТАВИЋЕ СЕ.)

ШКОЛСКИ НАДЗОР

Међу питањима, која треба што скорије решити и која ударају правце на цео школски систем у нас, јесу: I Пигање о спреми наставника за средње и основве школе; II Иитање о школском надзору. Прво питање у неколико претресено је и са Фактима из живота наших основних школа освегљено у прошлој свесци овога часописа. А овим врстама сада задатак је, да осветле и у неколико упуте питање о школском надзору. Није новина да се у нас креће овакво нитање. Шта више почетак његов далек је иза нас, а решење

његово тако рећи непосредно је пред нама. С тога верујемо, да ће ово пигање бити од не мала интереса по све оне који школу воле и поштују. Где се год школа јавља, ту одмах за њом треба да иде надзор. Наје нотребе замишљати читав низ разпих или једиообразних школа, па тек тада да се масли и о надзору над њима. Не једна, једина школа потребује некога надзора. У приватпим школама, где се често сва школа ограничава на једап, два или више разреда, под једним кровом јавља се школски надзор у лицу њенога оснивача или управитеља.

') Писац је овпх редова правио такве коцке од иловаче и од дрвета. Ваља направити једну коцку н. пр. од 10 ем. (у дужину, у ширину и виснну). На истој ваља обележитп у дужнну, у шчрину и у висину н. пр. по 7 см. (то је а) и 3 см. (то је ћ). За тим исећи ваља (или од другог дрвета начинити) најпре а 3 Т. ј. 7 3 = 343 к.см., и ћ ! , т. ј. З 3 = 27 к.см. Из осталога даје се са свим тачно исећи: За 2 ћ (3.7*.3 =3.49.3 = 441 к.см.) и Заћ 2 (3.7.3 2 = 3.7.9 = 189 к.см.) И тако излази: а з_73_з4з к.см. 1з' = 3 3 = 27 « « За 2 Б = 3.7 2 .3 = 441 « « Зађ 4 = 3.7.3'*= 189 « с 1000 к. см, А једна копка од ио 10 см. у дужину, у ширину и у висину износи управо : 10 3 = 1000 к. см. Према томе када се свих ових 8 тела склопе, излазп једна копка од 1000 к.см.