Prosvetni glasnik

378

ИЗВЕШТАЈ ДИРЕКТОРА ПОЖАРЕВАЧКЕ НИЈКЕ ГИМН^ЗИЈЕ.

Ва Балканско нолуострво имао је наставник при руци: Кипертову карту Европске Турске, Ханткеову карту Србије и Црне Горе (са новим земљиштем) и још за Србију две осредње зидне карте, обе ненотнуне : једна без новог земљишта — од 1877 год. — друга утрпана и нејасна. Наставник није изводио децу под ведро небо да им покаже оно, што се у школи не види, узроци томе виде се у њоговом извештају. 14.) За Дртање, Ераснопис и Гимнастику не примећава се код ученика ове школе особита воља. Узроци овоме — ово нарочито важи за цртање јесу : што већина деце због сиромаштине нема увек потребнога прибора, што деца знају да су оцене из тих вештина без икакве вредности и што нема никаквих премија, којима би се деца награђивала и тиме живље нодстицала на неговање ових вештина. Одговор на прву половину 14 тачке расписа. 15.) На питање постављено у 15 тачци расписа имам и овде да кажем оно што сам и у седници проФесорског савета на то питање рекао, на име; да је у нижој гимназији само IV разред преоптерећен и часовима и предметима (9 обавезних), даље да се у овој школи веома пази на то да тежи предмети заузму увек прве часове и пре и после подне, а лакши предмети и вештине последње, т. ј. од 10 до 12 часова пре и од 3 до 4 или 5 часова по подне. 16.) Ванредне дане одмора ученицима ове школе давао сам у врло ретким и важним случајима. Свега таквих случајева било је 7 и то: 5у којима сам деци давао одмора цео дан а 2 по пола дана, свега 6 дана. Но пошто су деца ове дане као и обичне празнике замењивала четвртком по подие, то им онда прави одмор у тим ванредним приликама износи само 3 дана. То је одговор на 16 тачку расписа. 17.) На 17 тачку имам да кажем, да ни један од наставника поверене ми школе није целе године изостао од предавања, јер томе потребе није било, пошто су еви већином здрави бивали. Истина у течају школске године дешавало се те је који наставиик на дуже или краће време изостајао од својих школских часова, било да је на од-

суству или болујући али се ти изостанци по закону сматрају као оправдани. Ја сам међутим брижљиво старао се да часови одсутнога наставника буду заступљени било да их ја сам заменим или наређујем замену другом коме од наставника, било да деца у време тих часова диктирају даље лекције из предмета оног наставника, који болује. 18.) Сваки од наставника ииа своју методу у испитивању на часовима, и потоме неки на сваком свом часу и објашњавају задатке и пропитују гдекојег од ученика, други по један час објашњују а другога пропитују децу. Свакојако сваки ученик у времену двомесечног учења добија из сваког предмета но једну, каткад и две а где је мање деце и по три оцене. Одговор на 18 тачку. 19.) На нитање: колико времена траје испит из ког предмета ? — Одговарам: да су сви иснити ове године држани у времену од 7 до 12 пре, каткад до 1 часа по подне, а из Рачунице и Земљописа у I разреду где је деце повише, нродужени су и после подне од 3 до 6 часова. Са каквом су збиљом испити обављани види се по овоме: што је свако дете из III и IV разреда (где их је мали број — 16 и 5 — био) говорило на испиту готово из сваког иредмета по 15 минута у III, а по 20 до 30 у IV разреду. Такође и два нижа разреда говорило је свако дете по 8—15 минута из сваког предмета. — Одговор на 19 тачку расписа. 20.) Са задовољством могу да одговорим на 20 тачку расписа Вашег: да је у прошлој школекој години у овоме заводу било врло мало задоцњавања од цркве а нарочито од школе. А што их је и било, бивало је већином у зимње меееце, када еу дани кратки и када је деци, нарочито оној удаљенеј од школе, доиета врло тешко долазити по двапут на дан у школу на великој зимушњој хладноћи и глибати по чувеном пожаревачком блату. 21.) Одговарајући на 21 тачку расписа имам да кажем да је у повереној ми школи за прошлу школску годину одлуком проФесорског савета кажњено евега 23 ученика и то: 14 из I, 6 из II, 3 из III и ни један из IV разреда. Из казњенога протокола види ее да су ови ученици кажњени за следеће кривице: