Prosvetni glasnik

48*

извештај директора пожаревачке ниже гимназије.

379

сз Рч со

н м ћз *< У •< и рр ^ о н о К о о м о а

Б рој кажњвних по разредима и узроци са којпх су кажњени

н к м ■<ј н •< н 5 « 6 ^ 5 о С О о со и н

° 25 *< и н о н н § § н о н а

м <1 ен <1 со <ч »< <1 Р-|

&3 3 <1 Н « О Н м Н н

Р* Н н м 1_, Н Н аз 5 м

о 6 -1 о

^ <1

05

В и н

о § н ? & а < н о и и

О <5 Рн <ј со Н & со * 3 « и « § ^ а к н з Н д &: о § <5 И Н н Ц о Н О Н Г<

н н и н п •< н Вј д и 3 <1 ^ ® а. 3 н Н о м о о Н со н н

о н < к»5 «*» н и

« 6 & 2 о и м 9 2- >» б- "3 р»з о ^ о н Н Н и м

о о и а >» о о н н н

о

о ►>-» >» § а н ^ и н

О со н н

н н н н и < <3 < н РЗ о -<1

н РЗ О

I II III IV скупа

14 6 3 Ђ 23

Саветске казни гласиле су све на затвор почев од У г дана до 4 дана. Једини случај веће казни био је од 6 дана затвора. У затвору свакад је каа1н>еницима давано да по какав задатак израде. Омањим казнама, као: укором, стојањем, клечањем каштиговали су ученике поједини иаставници ирема нотреби и ради одржапа реда на својим часовима, и то већином само у I и II разреду. Женска деца целе године нису била кажњавана ни клечањем ни затвором, каткад само опоменом, укором и у врло ретким случајима у I и II разреду стојањем. У IV разреду ни један ђак није никад ничим био кажњен. 22.) Озбиљних случајева непослушности било је два, оба код једнога ђака из III разреда, који је у тај разред дошао из друге школе. Узрок је томе околина и ку!>а у којој то дете станује и наопачки појмови те куће о реду у опште, и о реду, који мора да влада у сваком заводу. Одговор на 22 тачку расписа. 23.) На тачку 23-ћу одговарам за кабинете: физички , јестаственички и хемијски по речима наставника за природне науке у овом заводу (види прилогБ|5)и својим сопственим познавањем ствари, могу рећ .1 да је стање њихово доста јадно у колико се то тиче потпуности њихове. Учила за математику (практичну Геометрију и рачуницу) добра су у колико их има, за ГеограФију казао сам напред у 13 тачци овог извештаја. Шта би ваљало чинити да ова школа за сваку грану наука до бољих учила и справа дође, рекао сам у опгате напред, рекли су то опгаирније и наставници дотичних наука у својим извештајима, а поврх свега Г. Министар и сам још боље зна то од нас свију. Стање школеке зграде врло је добро а сгање библиотеке по количини књига добро, али по каквоћи испод критике, јер од 530 књига, што их ова школа има, једва 50 — 60 ако може с коришћу бити употребљено.

При завршетку овог извештаја нека ми дозволи г. Министар, да се код питања о стању наших књижница по средњим школама, као код питања које дубоко засеца у целокупну наставу, мало дуже задржим. Онима наставннцима, који су као ја — дуже пробавили по заводима у унутрашњости наше домовине, познато је добро сиромаштво наших средњих школских библиотека. А већина и то грдна већина паставника није у стању да се на то сиромаштво не потужи пред перспективом: што их недостатак добрих књига осуђује на умну стагнацију. Ово највише вреди за млађе наставнике. Отуда се, можда неретко, дешава, да се понека свежа млада снага, дошав у тако незгодне прилике, тако рећи упарложи. Не могући да за дуго и у оној мери подмирује евоје духовне потребе, у колико је то научио бавећи ее у школи и поред велике библиотеке; таква дуго искушавана и напугатена енага често малакше и пропада. Отуда је прека иотреба да се на потпуну набавку добрих и стручних књига за наставнике по средњим школама обрати озбиљнија пажња из централне управе, која може увек лако дознавати : каквих књига има у којој средњој школи и је ли то дог.ољно да у најскромнијем размеру подмири потребу за даљим усавргаавањем и даљом научном спремом наставника за све гране наука (нарочито с озбиром на нроФесорске испите који претстоје и за које се сваки новији наставник мора спремати) ? ТТТто рекох овде за гаколску библиотеку то исто, ма и у мањој мери, важи и за наше кабинете и збирке по нижим гимназијама, Част ми је и овом приликом изразити Г. Министру моје одлично погатовање. Број 200 12 јула 1880 године Пожаревац. Директор иожарева,чке ниже гимназије рим, ј. ЈЗИМБИЋ.