Prosvetni glasnik

20

Но нека нико не мисли, да се свршава васпитавање цо Фребловом начину, чим дете нође у праву школу. Поред школе требадецада ио^оде забавишта, која су удешена за зрелију децу и у којима се поред в .1љаног игралишта могу занимати и у радионицама занатским и вештачким. Тек онда, кад школа (а нарочита основна пшола) бЈде удесила своју очигледну наставу онако како ју је Песталоције замишљао, т. ј. кад буде унела у њу основе вештине и рада, као што је Фребел учинио, истом онда ће се моћи створити и оне

2. Уче се омање и повеће песмице. 3. Вежбања по очигледној настави. 4. Уче се деца бројати до 10. 5. Уче се зидати са стварима III и IV дарка. 6. Слажу се плочице с правим условима и с једнаким крацима. 7. Уче се разном превијању хартије. Први низ облика из живота. Три облика за развијање осећања о лепоти. 8. Цртање по хартији до 4 троугла. 9. Плетење (или продевање хартије). 12 угледа („мустара"). 10. Деца се уче да избадају или боцкају иглом ио хартији разне сличице. 11. Уче се прошивању слика с 3 линије. 12. Ираве од иловаче разне стварчице. 13. Раде у башти. 14. Играју се разних игара зарад кретања. Трећи ступањ (од 3 до 7. године) Ту долазе: 1. Библијске приче, разне скаске и т. д. 2. Приче из јестаственице. 3. Вежбања по очигледној настави. 4. Уче се бројати до 100. Прва рачунска вежбања у свези с бројањем. 5. Уче се дељењу прутића до четвртина. (Слажу слова и бројеве). 6. Зидају са стварима по V и VI дарку. 7. Слажу плоче, 64 правоугласте, 56 с оштрим угловима. 8. Превијање хартије. Други низ облика из живота. Облици за развијање осећања о лепоти. 9. Углови на хартији што се превија. 10. Исецање хартије маказама, цошто се дрво на

установе које треба да се заведу као нродужења дечијих забавишта. Данас пак није лако оној деци што из забавигата одмах прелазе у цраву школу, јер тамо су се навикла на слободу, које у школи нема, па треба учитељи добро на њих да иазе, докле се навикну на ствари које су им сп свим стране. Што се тиче оних прекора, као да питомци који излазе из дечијих забавишта „не могу да се нрилагоде школској дисциплини, да су раеејани, немирни, непажљиви и детињасти", — ти прекори тичу се питомаца оних завода који се само по имену зову

разие начине испресавија. 11 Разна црекрштања и укрштања. 12. Слагање прутића. 13. Цртање. Остатак од правоуглих троуглова. 14. Плетење или продевање исечене хартије. 15. Боцкање иглом по хартији. С противне стране излазе узвишења. 16. Прошивање. 17. Сечење иловаче. 18. Разни радови с грашком до коцке, Облици из живота. 19. Игре с котурима. 20. Исецање хартије која се после леии по другој хартији. 21. Радови у башти. 22. Гимнасгичке игре. Четврхи стунањ (од 7. до 9. године) 'Гу долази : ј 1. Читање. (поФребло2. Писање. /војметоди. 3. Рачунање с разломцима. 4. Почеци из историје. 5. Почеци из земљописа. 6. Вежбања цо очигледној настави 7. Плетење или продевање. Слободне „мустре". 8. Превијање хартије. Све врсте вежбања до краја. 9. Цртање — до краја. 10. Слагање прутића. 11. Моделисање у иловачи. 12. Радови с грашком. 13. Хартија се исеца и прилепљује 14. Радови с дебелом хартијом. 15. Гимнастичке игре. 16. Радоаи у башти.