Prosvetni glasnik

8

II. Ирема чл. 2. Пословника Главн. Просветног Савета покренуто је на овоме састанку питање о праву долажења и гласања ванредних чланова Главлог Просветног Савета, и Саветје одлучио : Да се сви ванредни чланови из места позивају редовно на саветске састанке, и да на састанцима имају право гласања као и редовни чланови све дотде, док се о овоме друкчија одлука не би донела. III. Прочитано је писмо г. мнннстра просвете и црквених послова од 15. овог месеца, ПБр. 17.890., којим се шаље Савету на преглед и оцену књига „С Њ. В. Краљем Мнланом на Иетоку", I. свеска, од г. Мих. Рашпћа капетана воји™ Савет је одлучио : се за п Р ег лед и оцснј овога дела умп 1 " г - Милијашевић ц С, Ан--ЈНОВИћ. IV. Прочитан је писмен пзвештај г. г. ФирмилиЈана архнмандрита, ректора Богословије, и Дим. Соколовића, учитеља, о програму из Науке хришћанске за основне школе. Извештај гласи: Главном Просветном Савету На иозив Главног Просв. Савета од 6. овог месеца, СБр. 109., односно извештаја о програму Науке Хришћанске, који смо израдили за наше основне шкоде, а коме се прпписују неке мане противу православља, част нам је поднети овај свој нзвештај. Потписани чланови одбора за гшсање програма, по коме би се предавала Наука Хрншћанска у нижим п вишим основипм шкодама, ималп сујош једнога друга, г. Уроша Благојевпћа, учитеља. Одмах у почетку при састављању овога програма, пмали смо на уму: 1) да су ученици били нрилично оптерећенп досадашњим програмом из Науке Хришћанске, и да пм сада треба у неколпко олакшати ; и 2) да се у програм Науке Хришћанске не уносе и такви предмети, који би за децу основне школе били неразумљиии. С погледом иа то, одбор је прво имао у виду стари програм, а друго, тежа догматска питања оставио је за старије разреде: V. и VI., за које разреде програми још пису написаии. Овакаи план усвојеп је још у почетку рада, из раздога, којима су г. г. учитељи чланови овога одбора објаснили и доказали, да многа догматска питања нису мада деца пз основне шкоде у стању да нојме. Ну и поред тога одбор је имао у впду суштину вере, у

кодико је она појмљива за децу основних гакода, и с тога је још у првом разреду одредис да се учи „Крени знак\ „Во имја отца" ... с кратким тумачењем. Овде је одбор разумевао науку о Св. Тројици, ну разуме се у онолпком обпму, у кодиком је наука о Св. Тројицп ириступачна малој деци из основне школе. У истом разреду одређена је и наука о „Божићу" (рођењу Христовом), — истина у кратко, ади ипак у тодико, у колико је појмљиво за децу вапдоћење вечног другог дица Св. Тројице. У том истом смислу одређена је за први разред п наука о „Ускреу", а овим празницима додатп су и њихови народнн и црквени обичаји. Према овоме јасно је, да је чак и за први разред основне школе одређено из суштине наше иравославне вере, како наука о Св. Тројици, тако и наука о Христу Сааситељу, и то његово ваплоћење и васкресење. У овом разреду одређена је и гдавна моднтва „Оче наш", п то још с тумачењем. У другом разреду одређена је иаука о Богомајци, Св. деви Марији, где се поред науке о њено'' рођењу, учи и модитва њој посвећена. Овде су унесени и други Богородичпи празници, који уче о најгдавиијим догађајима из њеног пресветог живота. У трећем разреду одређени су неки од најгдавнијих празника Христа Спаситеља, а тумачење тих празнпка учи децу понајглавнпјпм делпма из Сшситељевог живота. Овде је унесен и празник „Духови", при тумачењу кога мора се и по други пут, а разуме се опширније, доћи иа науку о Св. Тројпци. Овде су додатп још и неки светитељски празнпци, па и две школске модитве. У четвртом разреду, где су и ученици већ одраслпји, заступљена је како наука догматичног, тако и моралног Богословља а та два предмета и уче о суштидц наше св. вере. Све догматично Богословље и не садржи другу науку, до ону, која је у Символу вере изложена, а ми смо одредпли, да се у овом разреду учи „Вјерују" с тумачењем. Морадно Богословље, излажући ону другу половину науке наше вере, т. ј. о жцвоту и раду хришћанина, оснива се на двема Хрпстовим заповестима : о љубави према Богу и ближњему, а ми смо и одредили, да се у овом разреду уче ове две заповести. и то с тумачењем. Па да би још појмљивије за децу биле, додади смо и неке приче Христове, које овезаповести примерима објашњавају и чине, да су деци мидије. У овом разреду, у коме су и ђаци одраслији, обухваћена Је догматична и морална наука наше св. вере, а њих две и излажу сушгину. На посдетку је додата и наука о крштењу Срба, да бн ђаци имали појма о хришћанству у своме народу-