Prosvetni glasnik

радн.л главнога просветног савета

225

н црквеннх послова да израднтн сва потребна учила, као: I., За наставу у ХришКанској науци слнке н иконе; 2., За учење читања и иисања потребне штнце са словима, слогошша, речпма п реченицама, па онда потребне словарпце. 3., За вежбање у говорењу помоћу очигледне наставе да се израде потребне слике и модели. 4., За Земљоаис нарочпто за школску потребу нзрађене мапе. 5., За наставу у Историји Срба потребне слике. 6., За иознавање ирироде да се израде добре слике и саставе потребне збирке. Кад се свему овом дода још добро удешена школска књижница, у којој морају радн учитељева усавршавања бити све науке пз којнх су узетн наставнн предмети за осповну школу онда ноже бити говора о правом успеху у основној настави. II. Друго је питање: Да ли треба расиисивати стечај за израду тих уџбеника или не треба. Ако треба. онда иод којим би иогодбама требало расиисати стечај за сваки иредмет и за сваки разред иосебице. Ако, иак, расиисивање стечаја није иотребно, онда на који би се други начин могло доКи до добрих уџбеника?* Ја бих био мишљења, да се уџбеници за основну школу израђују на онај исти начин, који је Главни Просветни Савет после дугога већања нашао за најцодеснијп при израђивању уџбеника за средње школе.

III. Треће пнтање гласи: „ Који би се уџбеници од оних, који су уауДени Главном Просветном Савету, а који нису државно издање, могли уиотребити аривремено у основним школама?"

Ш К 0 л с к и

ИЗВЕШТАЈИ изасланика на испитима зрелости и надзорника средњих школа у 1893 4 шк. години IX. Извештај г. проф. Андре Стеванови^а о шабачкој гимназији и лозничкој ниж. гимназији. Госиодине Министре, Г. ректор Вел. Школе, у другој половини месеца маја тек. год., саопштпо мн је Ваш акт, по коме сте ме ме пзволели одредити за Вашег иза-

Одговор на ово нитање може доћи тек онда, кад се реши прво питање. За сад бих предложио, да се у овој школској години употребе сви опп уџбеници, које је Господин Министар Просвете и црквених послова одобрио у почетку школске године. 11. Фебруара 1895. год. у Београду. Главном Просветном Савету понизан Дим. Јосић С. Р. Према овоме измене, које је Главни Просветни Савет учпнио у предлогу г. Јоснћа у овоме су: 1., г. Јосић је испустио из вида уџбенике за вшну основну школу, коју је Савет узео у рачун, пошто она п даље остаје према поднесеном пројекту закона о изменама и допунана закона о основним школама; 2., пзоставио је у II разреду основне школе рачуницу као ручну књпгу, те је Савет оддучио, да ученици тек од III разреда могу ииати уџбеника из овог предмета, који не сме бити у облику теоријске рачупице но у облику збирке рачунских задатака; 3., код историјске групе додата је Псторија општа, која се има учити увишим основиим школама; 4., поред уџбеника у вишим осноишга школама додао је Просветнп Савет још и то: да се за више основне школе имају написати Пољопрпвредне Читанке. 5., група прнродних паука, као засебан предмет у ннжој основној школи, избачгна је н пренесена у впшу осиовну школу. Што се тиче пачина ппсања уџбепика за основне школе, Савет је одлучно да остане онај исти, који важи за писање уџбенпка у средњим школама. С овим је свршен овај састанак.

Л Е Т 0 П И С

сланика на овогодишњем нспиту зрелости у шабачкој гимназији и за надзорннка лозничке ниже гимназије за школску 1883|4. год.; а накнадно ми је саопштио и то, да ће ми бити дужност да у шабачкој гимназији, поред дужности председппка иснитног одбора за испит зрелости, будем н надзорник за ту гимназију за ову школску 1893|4 г. Г. ректор ми је том прилнком предао и потребна упуства, која сте Ви како за испит зрелости тако ц за надзор средњпх школа изволели прописати. На пут сам се кренуо 31. иаја т. год., тако,