Prosvetni glasnik

извештдји изасланика на испитима

229

бог промета, па споро и напредује. Укинућем ове шкоде пак опо би у своме напредовању још више изгубидо. Но ово, по моме мишљењу, не би требало олако узимати, једино из политичких обзпра. На развиће ове вароши мора се већа пажња да обрати поглавито с тога, што сеналази на граниди Босне, и којом у културном погледу домниирају с једне стране Бељина, а с друге Зворник. Политички би дакле разлог био, да се на место ове гимназнје, која за сада нема довољно погодаба за опстанак, заведе какав други културни завод, каква средња или нижа стручна улкола, било занатска, било иољоаривредна. У колико сам могао заиазити, дисциплина је у школи врло добра. Ученици су мирни п послушни. Архива и све што уз њу иде налази се у примерном реду. Администрацнја се води уредно. Приметио сам, да овај завод тек од прошле године има нешто потпунију збпрку, нарочито у Физичкгш справама и хемнјским препаратима. Ови су последњи већим делом тек у најновије време набављени. И из тога се внди да је настава раније морала бити врло оскудна. Библиотека је приличпа и одржава се у реду. Зграда, у којој је овај завод, врло је удобна, солидно грађена, има довољно светлости у учиооницама, а чистота се примерно обдржава. 6. јула. 1894. год. у Београду. Господину Министру понизан Андра Ј Сте ®ановић с. р. проФ. В. Школе

X. Извештај изасланика г. Буре Козарца, управника Држ. Штампарије, о учитељским испитима у београдокој Вишој Женској Школи. Госаодине Министре, Претписом министарства просвете и црквених послова од 5. маја о. г., ПБр. 6277., имао сам част бити одређеп за мннистарског изасланика при овогодишњем учитељском испиту у овдашњој Вишој Женској Школи. Због великог броја приправница у овој школп учнтељски је испит држан у три одељења. У првом сам одељењу ја председавао, п о резултату тога испита имам част поднети Вам овај извештај. У првом одељењу било је за испит пријављених приправница 46. Од њих су, због слаба здравља, одустале од полагања испита 2 прпправнице. просвктни гласник 1895. г.

Од 44 приправнице, које су испит полагале, иоложило их је испит: а) с одличним успехом . . 6 ирииравница, б) „ врло добрим успехом . 12 , в) „ добрим успехом ... 14 „ г) са слабим успехом ... 11 „ д) пије испит довр шила ■ ■ 1 „ Свега: 44 приправнице. Од 44 прпправнице, које су испит полагале, 1. положило је испит на чисто . 19 приправ. 2. одбијено је на три месеца: а) због једне слабе оцене . . 10 „ б) због две „ „ . . 3 „ 3. Одбијено на годину дана . . 11 „ 4. није довршила исппт ■ ■ ■ 1 » Свега : 44 приправ. Успех је дакле, узев га уопште, у овом одељењу био добар. Али је тај успех, с погледом на циљ, који се хоће и треба овом школом да иостигне, ипак недовољан. Ево зашто: Виша Женска Школа са својим данашњим устројством није специјална школа за вишеоор*зовање женскиња, нити је женска гимназија, нити је учитељска школа. Хтедо се њом да постигне у исто време и више образовање женскиња и спрема за учитељски позив, те су се правци помешали, часови смањили, предмети скратили, и с тога овашкола сада не одговара правцу ниједноме. Више су пута чињени покушаји да се Виша Женска Шкода преустројн са одређсним правцем, али је то питање све до даиас остало нерешено. Време је да се и с њим рашчисти. Међутим, док се преустројство В. Ж. Школе не скине с дневног реда, ваљало би у данашњој, оваквој каква је, обратпти пажњу нарочиту на оне погодбе, без којих је постигнуће повољнијег резултата у наставп апсодутно немогућно. Кодико сам могао разабрати за оних 10 дана мојега службенога бављења у овој шкоди, поуздано могу рећи, да ће успех порасти, ако се настане: 1. да се што пре наппшу и штампају ириврсмени ирограми за све предмете, како би се знадо шта се у ком разреду за једну годину мора свршити. Само је тако могућно управптељци да прати школски рад појединих наставника. Ови министарством просвете одобрени и прописани програми треба да су за сад кратки, кодико само да се зпа шта спада у обпм тога и тога иредмета у том п том разреду; 2. да се предмети предају само по одобреним и штампаним школским књигама, а апсолутно да се забрани диктовање и литограФисање табака, а 30