Prosvetni glasnik

296

0 1' Е Г И С

Т Г И М А

сад мање издашннја у лепим гласовима? Не, у другом чем треба узрок томе -гражпти. По мпшљењу искусних теоричара, оскудица у добрпм певачима је, што данас врло мало има добрих учптеља, и то не само код нас, него и по европским престонпдама има толико незналица, да не знате коме свој орган да поверите, а да вам га не упроиасти. Сваки има своју методу, и без сумње да ће сваког зачудитп и невероватно изгледати, кад му пспричамо, да има и таквих учптеља, који свом ученику препоручују, кад неки висок тон не може исиевати, да се ухватп за сто, п тако маха добије, да га избаци. Но пређлмо на ствар. Узмпмо један потиуно необразован глас, п пека нам отпева од најдубљег свог гласа неколико тонова горе у впсину, одмах ћемо приметити разлику у боји, неједнакост у јачпнп, и различпто иочињање тона. Пођемо ли даље у висину, на једанпут добнјемо сасвим други глас, звучн друкчије. Ученик, чим дође на те нове тонове, приметићемо да нанлази на неку сметњу. Нажљив посматрач ће видетп код ученпка промепу у лицу, уздиже обрве, зацрвеии се, малакше у дисању и т. д. Мупиш гласовп ће нарочито осетпти ту промену, јер им се гркљан покреће, и докле се у почетку певања поступно дизао, сад нроменом гласа на једаред пада, да се с другим редом тонова поиово дигне. Без сумње мора битп, да је механизам извођењем првог и другог реда тонова различит. Зато вештина певања дели оба реда тонова, и назива их гласним регистрима; а месго где други регистар почиње, назива ирелом, пли мењање регистра. Ту промену у гласу опазилн су музичари пре много година, јер ево шта каже Манчини у свом чувеиом делу, које је још 1774 год. изашло. Има иримера, али врло мало, да певач, природом обдарен, може све грудним гласом певатп. Значи, да се још онда водпло рачуна о регистрима. Регистар обухвата ред тонова, који су по бојп п карактеру једнаки, а разлпкују се од тонова другог регистра, што овај сасвим другу боју п другп карактер има. Према томе дубље и средње тонове називамо грудни регистар , а више тонове фалсет нли то1х гш^е плп реМо &1зеМо. Осим та два регистра имају женскиње за највише тонове регистар, којп називамо главни (Кор&Шппе). Мушке гласове делимо на три врсте: на високе, средње и дубоке — тенор, баритон и бас. За мушке гласове најважнији је грудни регистар; њега делимо на двоје: на отворен (о!Геп) и затворен или заклопљен (^еДеск!) регистар. Осим та

два регистра употребљавамо и трећи, којп се назива фалсет, алп само у вишим тоновима за пежнпје и тпхо певање. Код тенора је прелом међу отвореним п заклоиљеним регистром пзмеђу (1 на четвртој и Г на петој линијн, а готово на истом је месту п ирелом међу заклопљеним и Фалсегом. Преломп код баритона су трп до четири тона ппже, а код баса још за толпко ниже. Заклопљени грудни регнстар најлакше се налази, кад ученпк узме највиши тон, што може невати са отворепим регпстром на вокалу „а" пли „о", и на том нстом тону иређе у вокал „е" или „и", глас му се одмах заклопп н осетп се разлика између регпстара.') Истн регистар у почетку доста тамно звучи, но марљивим веџбањем постаје све светлпји и леиши , тако да се у боји п јачпни потпуно изједначп са отвореним регпстром. Фалсет код мушких у почетку врло пепријатно звучи, шишти, таман, слаб, готово као дах, да бн ученик највшне волео, кад бн га се опростио. Марљивим вежбањем добпвамо врло лепе и умиљате тонове. Препоручује се ученицима да у ночетку што више на светлијим вокалима вежбају, отвореним вокалима постигне се шири тон. Ко неможеФалсет да пропађе, најпрактнчније је подражавање женског гласа у впсоким тоновима. Дечји и женски гласови деле се тако исто натриврсте, ито: на високе, средње и дубоке сопран, мецосопран н алт. Код сва три гласа имамо три регистра : грудни, фалсет и главни. Груднн регпстар код сопрана почиње од „с" пспод до на другој линији, од почпње Фалсет и пење се готово до двапут подвучепог „с". Црвих четирн до нет топова врло су слаби, а онп даље од природе снажнн, тако рећи најлениш тонови, што их деца, а иарочито женскиње, имају. Рекли смо да су првп Фалсетски тонови слаби, али марљивпм певањем изравна се са грудиим регистром, и онда имамо у главном изједначен глас, којпје у стању но неколико часова без умора певати. Може ко год помпслпти, на што мушкој деци Фалсет, кад ће ироменом (тиШшп) добити други глас. После промене гласа, Фалсет остане где је н пре био, само добије другу боју, постане сонорнији. Певао ученик ма који глас, увек ће му Фалсет добро доћи, имаће лепу, лаку, и сигурну висину, » 1 ) Код заклопљеног грудног гласа осети песач неку промену, грло се сузи, и као да се један део маснице покдопи. Како се то дешава? Нису ни ФиљЗб^Ф^Гна тисто, ади битне разлике има између та два регистра,