Prosvetni glasnik

НАУКА 11 НАСТА1ЈА

297

а то је свакако велика добит, јер п учитељ н ученицн највише утроше времена око стварања висине. Главнн регистар (КорћИтте) ночиње код сопрана од „1" на петој линији, а може да се образује да чак до трппут нодвученог дође. Најлакше се изнађе, кад на тону „е" или ученнда сасвнм тнхо пева. Исти регистар је јако сродан са Фалсетом , ц може на једном тону један у друта прелазити, нз р1апо у ЈоЛе без по муке п обратно. С тпм регистром мора се врло обазриво поступати, јер неумешним п претераним певањем лако се део глас рупнира. Еод медосопрапа преломи су као и у сопрана, а код алта према особини гласа, јер је природа учинила своје. Свака врста гласа дели се надвоје, ито: на Зоргапо асн(;о, (И адШ1а — јако висок и покретан сопран, боргапо 81'о§а1о, (И 1'огга— висок — снажан сопран; Мегго-Соп^гаИо — алт са лаком висмном, СопкгаНо — дубокн алт; Тепоге Нпсо, сН а§Ш1а висок и нежан тенор, Теноге его1Со, сП &гга, снажан, јуначкн тенор; Тепоге ђап<;опо — баритон који више нагиње внспни; Вавзо ћагНопо сопШе — барптон који внше дубнни нагиње; Ваззо ђи1Го — комичкп бас, Ваззо рго!оис1о, вепо — дубоки бас за озбнљне улоге. Врло је важно знати, да код изједначпвања регистара нису граиице тако строго од природе повучене, да се не могу гранични тонови од оба

регистра ујединпти. Италијани зову те тонове од оба регистра штђ стоје најближе прелому „П ропУсеПо^јТО значи мали мост, јер је у ствари тако; на тај начин можемо и ту провалију да вежемо, ц лако из једног у други регистар да иређемо. Регистри требају добре стране један другом да позајмљују: грудни — чистоћу, јасноћу и окретност од Фалсета, а овај опет сјај, округлину и осећај од грудног ; а ниједан не сме бити бољи ОД другог, у свем треба да су једнаки. Многи учптељи (нарочито у нас), мислећИ код сопрана од заклоиљеног грудног регнстра да је Фалсет, вежбају га као таквог, одвуку га (Форсирањем) до „с" на трећој празннни а и вшпе, те га споје са горњим тоновнма Фалсета, који су од прнроде снажни, и тако мисле да су изједначили глас. То је погрешна метода, јер V тој висини нпје у стању ни дете ни женскнње са заклонљеним регистром лепо, меко, лако и дуго певати; тако неаање води очитој руини. На жалост, то ћемо свуда наћп: у позорпшту, певачким друштвима, средњим школама, а нарочито на Вишој Женској Школи. Већиначнни ту грешку нз незпања, а некн пз нужде, што му треба што нре пзравнат глас, иа ма то дотнчну ученицу п гласа стало. А шта да кажемо о певању у основ. школама? Али најбоље ће бити да о томе ћутпмо. Дакле иодела регистара у свнма гласним врстама једнака је.

м сЗ Р<

ПОДЕЛА РЕГИСТРА.

глашш

Фалсет

0

■1 Г" "Ј

.. . _.

9 Џ • г и |_ - 1 . 1 «

ее

■ "1 =

г Ј Ј 4- _ј

Ф

-=*- - ^ - 1

^ -4

» р<

главнн

Фалсет

груднн

- 1 3 .

0

. » 0

" ■ I ' 1 ' |

Ш ч" 3- 3 3 . .

— 0

' '

1

главни

Фалсет

грудни

џ

" 3 ,

•—р—

0

0

V

9 т

_ 1= - -

г