Prosvetni glasnik

298

0 РЕГИСТРИМА

Фллсет Заклопљев

Фалсет

заклопљен

отворен

т

%

-н-

Л 5=

Фалсет заклолљен 7~Г * '• ±: =б=& -1

отворен | 9' :=р===!===1=="4==3 Д ==+=4: =^ф^===М==±=± * * ' Поред све те теорнје, која је тако јасна, оиет се зато нојавпла читава збрка у иогледу регистара. Тешко је веровати, колпко различитих мишљења имају теоричари и учнтељн певања о броју, обиму и пмеаима гласнпх регистара. Неки неће ништа да знају о регистрниа (а не кажу нцједну реч о томе), други узимају два, трећи три. Било их је који су поучавали, да се бас н барнтон само у једном, а тенор напротив у два регистра креће; међутим код женских гласова налазе, да има три регистра. Било их је таковнх, којима нису била довољна три регистра, него пронађоше четирп, па богме и пет у сваком гласу. Нокушајмо да пронађемо узрок том претераном мишљењу. Стари чувени певачи н певачине, који су располагали необнчном виртуозношћу и техником, савлађивалн су сјајно све тешкоће у погледу везивања и изједначења регистара, својим озбиљним и марљивим радом тако, да им је глас без обзира на висину или дубину, као саливен био. То је, без сумње, дало повода неискусним учитељима, да онако дрско тврде, како нема никаквих регистара. Од тог мишљења морали су брзо одстунити, јер се јасно код рђаво школованих певача примећивао прелом регнстара. Сад су опет поново почели да пазе на обим регистара, те према знању н умењу стварали разлнчите нове теорије. Стару су поделу сасвим заборавилн, или су је игнори-

сали (италијанске учитеље треба изузети, јер они остадоше верни старој школи све до данас) и наука о регнстримаиоче наново дасе развија. Прво су додали тенору други регистар, јер је његов женски звук, а нарочито у високим тоновима стајао у онреци нрема дољннм звучпим тоновнма. Обим впсоких тонова назваше фистула, а први регистар грлени , или природни глас. Тек доцније назваше их правим нменом гргЈдни а други фалсет, и пренеше та имена и на женске гласове (опет се вратнше старој методи). Осим тога, често наилазише код нешколованих певача разлику у боји, а нарочито опазише, да је средина према положају виших тонова у опреци- Тенори су и даље певали све грудним регистром, а то се, на жалост, и до данас задржало. — Како је број добрих певача све мањи бивао, а највећн узрок беше, што је мало добрпх учитеља било; са друге стране, што певачи од природе обдарени, скратише своје учење, па као нолуизучени хитаху у позоришта поче озбиљна пажња на пзравнање регистара све више да се запушта. Таким радом, опазише теоричари, да разлика у боји п звуку све више избија на површину. То их примора да уведу три регистра за женске гласове; неки то усвојише, неки делимице, а многи сасвим одбацише. Но при том се ннје стадо; и у мушком гласу мислили су, да су пронашлн главни регистар, гако да га баритон и бас за комичне еФекте употребљава.