Prosvetni glasnik

СЛУЖБЕНИ ДЕО

273

пустити ни то, да свуда ироцените колико је који наставник у својој околини утицао на шнрење истинских врлина човечанских, којима се нросвећени и обдагорођени одликују од простих и сурових; 4., извештај о раду учитељских иећа и управитеља основних школа; 5., извештај о прекидаљу предавааа због заразних колесги и других узрока, п колико је где трајало; 6., извештај о руковању школском касом и о снабдеваљу школа разним лотребама; 7., лредлог о том, како би требало уредити иродужну и виш.у основ. школу, па да од ње буде веће користи; 8., мшнљење о том, могу ли учитељице и даље остати у мушким школама, и могу ли без сметње да раде у селима; 9., изваштај о разним учитељским и другим корисним удружењпма у разним местима и крајевима, као што су иоЉоиривредна удружења, удружење за учење и ширење ручног рада у основиим школама и т. д. 10., постараћете се да у сваком школском месту сазнате: како се слажу наставници међу собом; ако се не слажу, да што тачније сазнате шта је узрок неслози и до кога је кривица; постоји ли завада пзмеђу учитеља и учитељица и лица ваншколских, с киме и услед чега, до кога је кривица; је ли потреба да се ко у иптересу школе и њена ауторитета уклони. Штојеод овог зајавност, то треба одвојити од извештаја о личним стварима. IV Да бисте иоверени Вам носао иравилније и брже могли извршити, потребно је да Вам се овде каже још ово: 1.. Свакоме наставнику даћете оцену из рада у оној школи, где га заточете; само ћете тачно забележити кад је почео рад у тој школи и где је пре тога и колико био, па ће се на основу тога после у министарству одлучнти, која ће оцена коме припасти. Разуме се, да се од овога изузимају случајеви где је школа распуштена због какве заразне болести и т. д. 2. За сваку школу, која би била распуштена због какве заразне болести, сазнаћете: јесу ли ученици распуштени по наређењу дотичне санитетске власти и одобрењу министарства иросвете, или је школа распуштена без знања и одобрења ових Фактора. 3. Где год је било услова за отварање продужне школе, она се морала отворити и уредно радити у овој школској години. Ако бисте негде наишли

I да продужна школа није отворена, тражићете нарочито минпстарско одобрење о томе, и ако га не буде било, Ви ћете ме о томе известити, како би се према неуредннм наставннцима могле предузетп законске мере за невршење дужности. 4. Многи уиравитељи и учитељи основннх школа обраћали су ми се у току године молбом да се наставни програм у појединим разредима и школама скрати. Оваке молбе у начелу нису одобраване. Ако би сте, дакле, где .било наишли да програм није свршен или да је скраћен, Вп ћете потражити о томе нарочити министарски акат и но њему се управљати, јер је у сваком оваком случају наређено да се тај акат чува и у своје време покаже министарскоме изасланику. 5. На попуњавање носледње рубрике у првоме обрасцу обратићете нарочиту пажњу, и стараћете се да ми издвојите и нарочито истакнете оне наставнике основних школа, који су се рационално бавили економијом и привредом у опште, тако, да је тај њпхов рад имао утицаја и на околину, јер сам намеран да такве раднике и привреднике, ако су иначе као учитељи на своме месту, сваком приликом одликујем и наградим. 6. У прилогу .|' овога упуства шаље Вам се онолико бланкета, колико има наставника у кругу Ваше ревизије. Ви ћете све рубрике у бланкету за сваког наставника тачно попунити и, по свршетку ревизије, послати министарству на надлежну унотребу. 7. За остале статистичке податке, шаље Вам сеу нрилогу .|* образац „Статистика основних школа". Еако ће се тај образац нопунити, означено је у напомеиама на самоме обрасцу. Ирема томе, Ви ћете уписати одвојено мушке школе од женских, школе по градовима, школе ио селима, и тако сумирати. Пазићете на правилно сумирање, како бисте могли контролисати да ли се дотичне рубрике подударају према означенпм напоменама. Ако би се при употреби ових података у мпнистарству опазила нетачност, као што се то досада често дешавало, Вама ће се образац вратити да погрешке исправите, и свака нетачност у овом погледу сматраће се као немарност у вршењу надзорничке дужностн. Да би Вам с.е олакшало унисивање статистнчких података у овај образац, свима управитељима учитељима — осн. школа, наређено је, да до Вашега доласка спреме све податке, који се могу знатн ире испита. 8., Што се тпче поклањања књига одлпчнпм и врло добрим ученицима по учењу и владању по свршетку ислита, Ви ћете се управљати по прило-