Prosvetni glasnik

420

ПР00ВЕТНИ гллснпк

Јабучју, Врелу, ер. тамнавскон; Вранковини и Рабровици, ср. ваљевском; Рајковићу, Брежђу и Мионици, ср. колубарском, и Звечкој, ср. посавском. Због размештаја наставиика, као и због припренања шкодских зграда за отварање нових одељења, све школе у округу нису почеле рад тачно 1. септембра, како то закои наређује. Најдоцније отпочет је рад у Баталагама, Радљеву, Рајковићу п Цветановцу и то у другој половини месеца октобра. Могу рећи сдободно, да је рад, с малнм Изузетком, редовно отпочео тек у другој половинп месеца октобра. Број основних школа у почетку 1899/900. школ. годпне износп са градским 48 и то: 45 мушких п 3 женске. Од овог броја подељених је: 25 и то: 28 мушке н 2 женске а остале 23 су неподељене. У основним школама ради данас 86 наставника, од којих је нушких 48 а женских 38. 2. Спабдевање и издржавање основних жкола Кад се данашње стање шкода сравни с ирошлогодишњим, видеће се одиах јасна и очпта раздика. Пређе су шкоде биле остављене на иилост и неиидоет општ. председника п школ.скнх одбора. Позната је љубав председника и одборска према школи и где је још по невољи учитељ занемарио своју дужност према интересима шкоде, таква је школа у почетку установе сталног надзора дичила на све, само не на шкоду. Добро снабдевене шкоде, депо уређене, јесу основпца и добром и нравилном раду у школи и од тога зависи и сам успех и наставнички и дечјн. Главнп надзорннчкп посао за данас је ове административне природе п решењем овога питања и скидањем њега с дневнога реда, навикавањем и одбора и запнтересованпх, да буду прави пријатељи школе и њеног напретка, учиннће се много, да ћемо п у наставном и у културнон погледу измаћи доста у напред. Снабдевању и издржавању школа главну сам бригу посветио решењу овог питања, и скидању његову с дневног реда неће требати дуго времена у овом округу и онда неће бити као што је до сада било. Свуда, код сваке школе, чнм дођем њој, прва ми је брига да саслушам учитеља: да ли у чему оскудева школа или не и према томе одмах нли на лицу места, илн с пута наређујем председницима и одборима, да приступе нзвршењу својих одлука и наређењима претпостављених школскпх власти. Где еу на председиичкнм местима људи часни, увиђавпи и свесни своје дужности, одазивају се с пуно готовости мојим и претпостављенпх наредбама. Свака школа мора код мене да има послугу, довољно дрва, школски матернјал, потребна учила, препоручене књиге и листове и да све то и брзо и солидно набавља. Школске управе свуда се одазивају с малим пзузецпма. У најнемарније школске управе долазе: јовањска, бањанска, јабучка н звечанска, а то све зависи од председника или од оних, који су око њих у општинама. Противу свих ових управа подигао сам тужбе п код среских власти и код министарства. Прн многим школама деца нису до данас снабдевена уџбеницима и другим иатернјалом, а то је због задоцњеног наставног програма и немања никаквих наређења, које књиге по новом закону о народ. школама треба да вреде као стални или привремени уџбеннци. У овом погледу је највећа разноврсност; наставнпци узимају п препоручују уцбенике" по