Prosvetni glasnik

НАУКА II НАСТАВА

457

говим спољашњим односима нрема арироди, човечанству и Богу. Од фантастичног иосматрања ирироде ићи даље ка иредстављачу и ово помоћт дела корисним чинити, и од дела подизати се ка крунн свега посматрања, мпшљења, осећања и воље, ка божанској сземоАи и свељубави — то је ток образовања, којпм има да иде забавиља са својим интомцнма час брже, час сиорије, како кад ирема разним окодностима и погодбама буде потребно. Као пример за ово узимамо из друге иоловине од тридесет практичних радова ма који, да уредно и Фактички покажемо, како се натпе ирииравниде са сталним обзиром на циљ њиховог образовања упућују, да остваре Фребедову идеју образовања. Да не би приправница додазша месиремна на ирактичан рад, свака мора за свако практично вежбање, па дакде и за оппт, који је сллчан испиту и који се држи средом, да иисмено изради дисиозицију према гдедиштима и основним мисдима, означеним на часовпма педагогике. Та диспозиција садржи ове гдавне дедове : 1. вежбање у бројању, 2. тедесна вежбања, 3. разговор о природним предметима, 4. иричање, 5. игра с певањем, 6. песма на растанку. Практичан рад, који има овде да се опише, текао је овако. Прво бројаше једно дете питомце, од којих свако имађаше да представља једно дрво, а кад га прн именовању броја, који се на њ односи, тихо дотакну, мораде да устане, да руке (гране) подигне и прсте (гранчице) да покреће. Пошто је првих десет дрвета отишдо, једно је дете између •оне већ побројане деце заменидо оно, које је пре тога радидо, п то се тако дешавадо донде, док се нису сва дрвета изређада. За тим су образоване групе дрвета од по иеторо деце н поновљено је бројање до десет на други начин, пошто су разној деци постављана сдедећа питања: Кодико дрвета стоје заједно на сваком месту ? Коднко има грана на једном дрвету ? Колико на свих пет дрвета ? Кодико гранчица има једна грана? Кодико гранчица бројиш на двема гранама? Кодико дрвета видиш на два места поред себе? Тада су сва одељења у исто време, подражавајући ветру и бури, изводида покрете рукама и трупом наизменично дево и десно но примеру приправнице, која је предњачида у овом тедесном вежбању. Пошто су свршена ова гимнастичка вежбања, нареднше се деца у обдику круга и по такту трчаху На иградишту под предвођењем приправнпце донде, док нису сва деца заузеда своја седишта. Сад је децп разумљивнм речма поновљено, шта су „бида" (дрвета), јер што дете иредставља и ириказује , то је у његовој машти увек н у ствари. За тнм им је речено, шта су као дрвета „радида" на ветру н бури, н каке су, пошто је време баш онако ностадо, опет као деца отишда у забавнште, где ће им тетица још једаннут казатн, како изгледа дрво, и да дрво има корење и једно стабдо, гране и гранчице н дишће, и да цвета и пдод (трешње, јабуке. крушке, шљнве, орахе) доноси. Певање птвца — које