Prosvetni glasnik

ИРЕДАВАЊА

483

значи то, кад број десет меримо бројем три? (Значи, да видиио ко.хико пута по три и.1 и К0.1ИК0 тројака има у броју десет). А са четири?... Са пет?... У једнога сељака има сто оваца; у другога двадесет н пет. Којп има више?... Ко.гпко пута има вшпе?... Који смо број овде мериди ?... Чиме ?... У једнога човека има двеста динара, у другога двадесет динара. Који има више?... Ко.шко пута више?... Којп смо број овде мерили ?... А којим бројем?... Измерите хиљаду бројем два!... Нзмерите је бројем двадесет!... Бројем двеста!... Којим још бројевима можемо да је измеримо? (Којим год хоћемо). * До сад смо меридп веЛи број мапнм бројевима. Но може бити п обрнуто. Један човек пма десет динара, а други има педесет динара. Онда онај први има пет пута мање, а други пет пута впше. Нш: први има само пети део и.ш петину онога кодико нма други. Број сто, на пример, можемо измеритн бројем две стотине, три стотине, четири стотнне, пет, шест, седам, осам, девет стотнна, и хиљадом и још већим бројевнма од хиљаде. II у свима овим сдучајевима ми ћемо тражити колико је пута број сто мањи од ових бројева и.ш ко.шко су пута ови бројевн већн од броја сто. Наведите сами који пример!... ЈЈС ^ * Сад пазите добро. Еад се овако два броја мере међу собом, онда се то зове размера. Шта сам казао?... Шта је то размера ?... Запишнте ово!... Сад пазите даље. Лко се већи број мери мањим бројем (нпр. 10 са 2, 100 са 10 итд.). онда се то зове падна размера. Нека сваки смисди по једну иадну размеру!... Кажи ти!... Ти!... Ти!... Како се зову те размере?... Зашто се тако зову?... Ако је иак онај број који се мери мањи од онога (другога), којим се мери, онда је то размера растна. На пример: кад се 2 мери са 10, а 10 са 100 и т. д. Смислите и ви по коју растну размеру!... Зашто се ове размере зову растне? Запишите и ово двоје! Како ћете да залишете?... Која се размера зове падна?... А која растна?... Можете ди ово запамтити?... Је ди Тодор запамтио (најслабијп) ?... Кажи, Тодоре!... * Сад да видпте, како се аише размера. Увек се најпре напише онај број, који се мери. па се онда напише онај, којим се он мери. Који се