Prosvetni glasnik

482

ПРОСВЕТНП ГЛАСНИК

— Ко може све ово четворо да каже уједно? (Дужине се мере дужинама, тежине тежинама, иовршине иовришнама а заиремине заиреминама). Запишите ово!... Можете ли то да запамтите?... — А чиме се мери новац и време ? (Новац се мери новцем а време временом). Које је основна мераза новац у нас ?... Које су мере за време? (Дан. недеља, месец, година; сахат, минут, секунд). Вндеди се ове мере?... — Кажите ми сада све уједно, чиме се што мери! ( Дужине се мере дужинама, тежине тежинама, иовршине иовргиинама, заиремине заиреминама, новац новцем, а време временом). Запишите то!... * Сад ћете дако ногодити и ово што иде. Знам, да ћете сви погодити: чиме ћемо да меримо бројеке ! Можемо ли: метром?... Можемо ди данима и сахатима ?... Можемо дп грамовима п кпдограмом ?... А чиме можемо? (Бројевима). — Чпме се дакле мере бројеви? (Бројеви се мере бројевима). Запишите и ово!... Сад пазите даље. Вп сте видеди, да за сваку врсту мерења има више мера, већих п мањих: већих за ведике кодичине, а мањих за мање кодичине. На срединп је једна средња, која се зове јединица мере. Поређајте ми само те јединице мера! (Метар, грам, ар, литар, динар, дан). Тако п за бројеве има пуно мера. Сваки се број може мерити сваким другим бројем, а основна је мера један иди јединица. Које је основна мера за бројеве?... Чиме се још могу мерити бројеви?... * Измерите број десет бројем један! (Ученпцп промишљају н може бити, не умеју да изврше. Наставник им помаже). Кад какву дужину меримо метром, шта ми онда тражимо ? (Тражимо, колико метара има у њој). Кад неку тежину меримо грамовима иди кидограмом, шта тада тражимо? (Тражимо кодико у њој има кидограма). Онда, шта тражимо овде, кад број десет меримо бројем један? (Тражимо кодико јединица или кодико пута по један има у броју десет). Који је онда број већп? (Већи је број десет). Који је мањи. (Мањи је један). Колико је пута број десет већи од броја један? Колико је пута број један мањи од броја десет?... Кажите ово двоје уједно!... 1 ) Измерите сада број десет бројем два!... Шта хоћемо овде да нађемо? (Хоћемо да нађемо: колико двојака има у десет). Нађите!... Шта

Може се гледати п колико јединица има вшпе или мање уједномнего у другол броју, на пр. у броју 10 има 9 јединица више но у броју 1, и обрнуто; али ово није ираво мерење.