Prosvetni glasnik

НРЕДАВАЊЕ

487

Какве смо бројеве ималл у првој сразмери? — А какве имамо сад? - Који су згоднијп за рачунање? — Разломци могу битп и десетни. На иример: 0,5: 0,25 = 2,4:1.2 Ако овде све чланове помножимо са 10, добићемо: 5:2,5 = 24:12 Ако иомножимо са 100, добићемо ову сразмеру : 50 : 25 = 240 : 120 Какви су сад бројеви? — А да ли се сразмера покварида или променила? — Зашто? — По томе, кад год у сразмери имамо разломака, шта можемо да радимо? (Можемо да их преобрнемо у цеде бројеве). Како ћемо то да урадимо?... Запишите ово!... * Шта сте прош.ш пут научили о сразмери?... Колико нма чданова ? — Како се зову редом? — Како још? — Шта можемо да урадимо с члановима, па да се сразмера не промени п не поквари? — Шта онда можемо да урадимо, ако у сразмери нису цеди бројеви него разломцп ? — Покажи то на једном примеру!... Сад пазите даље. Нека изиђе Мнлан! — Измисли једну сразмеру!... Ево, напиши ову: 120 :12 = 360 : 36 Је ди добра ова сразмера? — Откуд зпаш? — Увери се!... Подели све чланове у овој сразмерп бројем 12!... Шта си добио? (Добио сам сразмеру 10:1 = 30:3). Да ли се променила? — Шта се променило? А шта се није променило? (Променили се само бројеви, а сразмера се није променила). Којп су бројеви већи ? — Којимави? — По томе, шта је било кад смо све бројеве иоделили? (Кад смо све бројеве у сразмере поделили, они су се смањили). За колнко пута су сесмањили? (За онолико колпки је број којим смо делили). Како смо звали оио, кад код разломка добијемо мање бројеве а вредност остане иста? То смо звали, да се разломак „скратио" или „скраКујје"). Тако се то зове и овде: По томе, рећи ћемо овако: Еад се у сразмере сви чланови иоделе једним истим бројем, онда се сразмера „скраЛује". Како рекох? — Можете ли запамтити? — Запишите!... * До сад сте научили, да све чланове у сразмере можемо да помножимо или поделимо неким бројем, па да се сразмера не поквари, већ да остане пста. Јер, колико се пута иовећа или умањи првп члан, толико «е пута повећа пли умањи и другн члан у сваке сразмере. Но да лн сте 31*