Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

579

сетак годпна. Али она самоучки ради у овом забавишту, а како јој завод зависи од онога што родитељи плаћају, мора она угађати укусу родитеља те деде. Како пак родитељи јопг мање знају шта су то забавишта, то се овде почиње учити писање слова и опет по која немачка песмица. Обоје су погрешке велике: прва је погрешка педагошка, а друга патриотска. Ово, што наведох о забавиштима, која данас имамо, потврђује оно што напред рекох: да ми иравих дечјих забавишта немамо и да мало њих знају шта су то дечја забавишта и како се у њима ради. Програм, који је прописан за рад у дечјим забавиштима, доста опширно разлаже гата.и како треба радити у дечјим забавиштима, али све то могу погрешно разумети они, који нису имали прилике да виде како се ради у модерним дочјим забавиштима, Зато ћу ја овде описати један дан рада у дечјем забавишту и навешћу друге примере које сам * видео у Чешкој. * Разгледање чешких школа почео сам од најмањих, од дечјих забавишта. А случај донесе, да одем прво у једну нову модерно сазидану и уређену нрашку школу. Беше то тек довршена школа у једном делу Прага, који се зове Карлов. Зграда беше врло велика, пружала се с једне улиде на другу, а у њој беше основна и грађанска мушка и женска школа и дечје забавиште. Забавиште је у приземном спрату. Заузима три врло простране собе. Једна је трпезарија, где ручавају она деца, која не иду кући и где се скупљају деца нре почетка часова, а друге две су учионице за два одељења овога забавишта. Чешка дечја забавишта имају два одељења: нрвп одељак је за децу од 3 и 4 год. и зове се ораГгота; а друго је за децу од 5 и 6 год. и зове се таМезка зко1а. Сем ове трп ходаје, забавиште ово има и канцеларију и простран ходник, где је у крају и нужник нарочито удешен за малу децу. Учионпце су врло простране, високе и видне. У њима клупе сто.је у два реда. Између њих и око њих има свуд около доста празна места, да могу деца изводитп разне игре. Клупе су дугачке толико да могу сести 3—4 детета. У првом одељењу клупе имају само задњи наслон, а предњег наслона нема, јер није ни потребан, пошто овде деца немају шта да цртају или ређају. У другом одељењу клупе имају и предњи наслон, а сличне су обичним школским клупама. Разуме се да су и једне и друге врло сниске, таман према дечјем узрасту; а врло су лаке, те их забавиља врло лако може помакнути (оне у I одељ. једном руком као столице) кад треба да начини више празна простора за коју игру. Беше крајем Фебруара 1895. г. кад сам ушао у ову школу. Око 8 сахати деца су долазила и скупљала се у поменутој трећој соби. Око